که جبرئیل آورده بود و علم را در بر داشت بهطور مساوی خوردند؛ او با این نقل به تساوی علم امام علی علیه السلام و پیامبر صلی الله علیه و اله اشاره کرده است.۱
آلاعین به مصادیقی از علم ائمه علیهم السلام اشاره داشتهاند که فراتر از آگاهی به احکام دین است؛ از جمله علم ائمه به باطن انسانها،۲ خبر دادن از حوادث پیش روی یکایک شیعیان،۳ علم به اخبار آسمانها و زمین،۴ آگاهی به تمام «علم الکتاب»؛۵ همچنین وارد شده كه اسم اعظم خداوند از ۷۳ حرف تشکیل شده است که ائمه علیهم السلام از ۷۲ حرف آن اطلاع دارند.۶ نکته قابل تأمل اینکه خاندان اعین با وجود باور به علم غیب امامان، این علم را برابر با علم خداوند نمیدانستند. آنان همچون بسیاری از دیگر امامیان، چنانکه در فصل صفات الهی گذشت، علم الهی را بر دو گونه میدانستند و معتقد بودند ائمه علیهم السلام فقط به یک نوع از آن آگاه هستند.۷
گزارشی در کتاب رجال کشی چنین مینمایاند که زراره جایگاه علمی رفیعی برای امام صادق علیه السلام قائل نبوده؛۸اما وقتی با روایات فراوانی كه زراره درباره مواردی
1.. کلینی، الکافی، ص۲۶۳.
2.. برای نمونه نک: صفار، بصائر الدرجات، ص ۲۸۹۔۲۹۰.
3.. همان، ص۴۲۳.
4.. کلینی، كافی، ج۱، ص۲۶۲۔۲۶۱.
5.. حدثنا أبو القاسم قال حدثنا محمد بن یحیى العطار قال حدثنا محمد بن الحسن الصفار قال حدثنی یعقوب بن یزید عن الحسن بن علی بن فضال عن عبداللّه بن بكیر عن أبی عبداللّه علیه السلام قال كنت عنده فذكروا سلیمان و ما أعطی من العلم و ما أوتی من الملك فقال لی و ما أعطی سلیمان بن داود إنما كان عنده حرف واحد من الاسم الأعظم و صاحبكم الذی قال اللّه قُلْ كَفى بِاللّه شَهِیداً بَینِی وَ بَینَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ و كان و اللّه عند علی علیه السلامعلم الكتاب فقلت صدقت و اللّه جعلت فداك (صفار، بصائر الدرجات، ص۲۱۲).
6.. همان، ص ۲۰۹.
7.. همان، ص۱۰۹.
8.. کشی، اختیار معرفة الرجال، ص ۱۵۷۔ ۱۵۸.