کلامی کوفه از مهمترین دورههای کلامی امامیه است که پژوهش در آن با توجه به نابودی تراث علمی متکلمان آن و فراموشی اندیشههای ارائه شده در آن مدرسه - به دلایلی که تفصیل آن در این نوشتار نمیگنجد - استفاده از روشهای پژوهشی متنوع و همت مظاعف پژوهشگران را میطلبد.
اصحاب ائمه علیهم السلام از دوره امام سجاد علیه السلام در کوفه و مدینه کار تبیین و دفاع از معارف اهل بیت علیهم السلام را آغاز کردند، هرچند تردیدی نیست که این امر تنها در دوره امام باقر علیه السلام بود که جایگاه والای خویش را در میان شیعیان بازیافت. در مدرسه کلامی شیعی در کوفه، جریانهای چندی پاگرفت و پیش رفت که نشانههای آن تا چند سده در آثار کلامی شیعه و سنی قابل مشاهده است. یکی از جریانهای شناختهشده تأثیرگذار امامی در مدرسه کوفه، جریان فکری فرزندان اعین است. در این میان زرارة بن اعین بنامترین شخصیت این خاندان است که آراء و اندیشههای متکلمان این خاندان اگرچه در یک نگاه کلی در قالب اندیشهورزی دیگر متکلمان امامی در مدرسه کوفه ارائه شده است، اما بیگمان جریان فکری خاندان اعین و در رأس آنان زراره دارای شاخصههایی است که محتوای اندیشههای کلامی آنان را از دیگر گروههای کلامی امامیه در کوفه مانند جریان هشام بن حکم، هشام بن سالم و مؤمن الطاق و حتی جریان محدث متکلمان متمایز میکند. این خاندان در زمینه معارف دینی، از دوران امام سجاد علیه السلامتا وفات ابوغالب زراری در سال ۳۶۸ ق فعال و مؤثر بودند و تلاش فراوانی برای فهم، تبیین و دفاع از آموزههای اهل بیت علیهم السلام از خود نشان دادند. این نوشتار با هدف تبیین تلاشها و دست آوردهای کلامی آل اعین تألیف شده است و در صدد است فعالیتهای کلامی این خاندان را با رویکردی تاریخی - تحلیلی مورد مطالعه قرار بدهد.
بیسپاسی است اگر از کسانی که در این مسیر ما را با لطف خود نواختهاند و