87
نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام

مختلفی با حضور مسلمانان و گاه غیر مسلمانان شکل می‌گرفت تا کسانی که آمادگی بیشتری دارند (فرهیختگان)، بهرهٔ بهتری ببرند. این جلسات غالباً به بیان شنیده‌ها از پیامبر و آموزش قرآن سپری می‌شد.۱ در این میان، تنها عدّه اندکی توانستند روحیه پرسشگری خود را نمایش دهند:

ما هر گاه می‌خواستیم از پیامبر خدا صلّی الله علیه وآله چیزی بپرسیم، از [امام] علی یا سلمان یا ثابت بن معاذ می‌خواستیم تا آن را سؤال کنند؛ چون جسورترین اصحاب در پرسش، این سه نفر بودند.۲

از سویی دیگر، تأمّل در آیات مکّی و مدنی قرآن نیز نشان می‌دهد تفاوت‌های معرفتی میان سطح عمومی‌ مردم شهر مکّه و مدینه در این دوره وجود داشته که در ارتباط مستقیم با شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آنان بوده است. آیات مکّی غالباً با خطاب موعظه‌ای و کلّی و با رویکرد توحیدی، معادی و اخلاقى۳ است و در این آیات، در باره فروعات احکام، کمتر مطلبی یافت می‌شود؛ در حالی که آیات مدنی غالباً با رویکردی جزئی و ناظر به مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. این نسبت، میان آیاتی که در ایّام اوّلیه ورود پیامبر صلّی الله علیه وآله به مدینه نازل شده و آیاتی که در سال‌های آخر حیات ایشان نازل شده نیز برقرار است. آیات سال‌های آخر، در بر دارنده موضوعاتی نظیر فروعات احکام و تبیین مواضع سیاسی و حکومتی (مانند رفتارهای منافقین، مشرکین و جهاد با آنها) است. برای نمونه، پیامبر صلّی الله علیه وآله حکم تحریم شراب را که بخشی از اقتصاد جامعه حجاز را در بر می‌گرفت، با بیان تدریجی و در چهار مرحله تبیین نمود:۴ ابتدا مسكرات از

1.همان.

2.المسترشد فی الإمامة، ص ۲۶۳.

3.. سورۀ لقمان، آیۀ ۱۸ و ۱۹.

4.. تفسیر المنیر، ج ۲، ص ۲۷۰ ـ ۲۷۱.


نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
86

تغییر سنن نبوی و جنگ‌های تحمیلی بر امام علی علیه السلام را رقم زد.۱

علاوه بر این، پیامبر برای القای معارف، نیازمند جمعی فرهیخته بود؛ زیرا عموم افراد در آن زمان، دارای پیشینه جاهلیت بودند و به سبب تعصّبات فکری و بی‌اطلاعی از علوم، حتّی توان پرسش هم نداشتند و تنها تا اندازه‌ای، مشتاق شنیدن معارف و بهره‌گیری از آن به مقدار حاجتشان بودند:

این طور نبود كه هر كدام از هم‌صحبت‌هاى رسول خدا صلّی الله علیه وآله چیزى از او بپرسد و كلام آن حضرت را بفهمد. كسانى بودند كه از او مى‌پرسیدند ولی در مقام فهم مقصود نبودند؛ تا آن جا كه دوست داشتند یک عرب بیابانى و رهگذرى بیاید و چیزى از رسول خدا صلّی الله علیه وآله بپرسد و آنها بشنوند.۲

از این رو، پیامبر صلّی الله علیه وآله همگان را به یادگیریِ خواندن و نوشتن و به کتابت گفتارش تشویق می‌نمود و می‌فرمود:

طلب علم، بر هر مسلمانی واجب است.۳

با این همه، از آن جا که فراگیری دانش، امری نوپا بود، پیامبر نیز در تبیین عمومیِ آموزه‌های الهی نمی‌توانست فراتر از میزان فهم عموم مخاطبانش سخن بگوید و از حالت اجمال خارج شود.۴ بنابر این، همراه با نزول آیات، به تدریج و به تناسب نیازها و فهم مردم، تفسیر آیات و سنن و فرائض را بازگو می‌کرد.۵ همچنین در اوقات معیّنی، حلقه‌های علمی

1.. برای آگاهی بیشتر در بارۀ ریشه‌های رفتاری جامعهٔ حجاز، خصوصاً دو جریان مهاجرین و انصار، و شناخت فضای پیشِ ‌روی پیامبر تا آن سال‌ها، ر.ک: مناسبات مهاجرین و انصار، که توضیحات مفصلّی را در این باره ارائه نموده است.

2.. الکافی، ج ۱، ص ۶۴.

3.. همان، ج ‏۱، ص ۳۰.

4.. ر.ک: همان، ج ۱، ص ۲۳.

5.. از رسول خدا( نقل شده که فرمود: «ما گروه پیامبران، فرمان داده شده‌ایم تا با مردم به اندازهٔ عقولشان سخن بگوییم». مجمع الزوائد، ج ۱، ص ۱۳۲.

  • نام منبع :
    نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5301
صفحه از 211
پرینت  ارسال به