75
نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام

۲. پراکندگی جمعیتی

به سبب آنچه گفته شد، جمعیت شیعیان، تعداد عالمان و طالبان علم نیز در مناطق مختلف رو به فزونی نهاد و دامنه فعّالیت تبلیغی شیعیان به عنوان یک قدرت دینی، رونق گرفت و با آزادی عمل بیشتری همراه شد. در سایهٔ این پراکندگی جمعیتی، ارتباط فعّالانه عالمان برای اخذ علوم و معارف دینی و مسافرت آنها به مناطقی مانند سمرقند، نیشابور، قم، اهواز، فارس، كرمان، مازندران و قزوین نیز شدّت یافت. یکی از ثمرات این پراکندگی، تشکیل و رشد سازمان وکالت و توسعهٔ آن در دو بعد مالی و دینی بود.۱

۳. مقبولیت عمومی و جایگاه مردمی

دارا بودن جایگاه اجتماعی و مقبولیت عمومی، امری مهم در پذیرش الگوهای رفتاری است. در دوره‌هایی که اهل بیت _ به دلیل پاره‌ای از مسائل پیش گفته _ در بین مردم مهجور گردیدند، این الگوپذیری نیز به درستی و با کیفیت مطلوب صورت نگرفته است. برای نمونه، در دوره امام سجّاد علیه السلام و پیش از آن، نقل روایت از امامان، بسیار اندک بود و کسی برای شنیدن و نقل روایت، به ایشان مراجعه نمی‌کرد و به جای آن، رجوع به عالمان دیگر رونق داشت. امّا در اواخر دوره امام سجّاد علیه السلام، رفته رفته این وضع تغییر کرد. اشعار معروف فرزدق۲ در مکّه و نیز گرایش‌های رفتاری مردم نسبت به امام، نشانه‌های اهمّیت یافتن تدریجیِ شخص امام در اجتماع آن روز است. مردم

1.. ر.ک: اطلس شیعه و نیز سازمان وکالت و نقش آن در عصر حضور ائمّه علیهم السلام (بخش‌های مختلف این دو کتاب، حاوی اطلاعات ارزنده‌ای در ترسیم جمعیت شیعه و تشکیلات نظام‌مند ایشان است).

2.. برای نمونه:
إذا رأته قریش قال قائلها إلی مکارم هذا ینتهی الکرم
یعنی: قریش چون به او بنگرند، گویند همۀ ارزش‌ها به فضائل او منتهی می‌شود.


نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
74

فعّالیت‌ها گاه منجر به در دست گرفتن قدرت سیاسی نیز می‌شد.۱ حضرت معصومه علیها السلام، جناب عبد العظیم حسنی و دیگر مهاجران آل ابی طالب، خاندان اشعری و برقی۲ و ابراهیم بن هاشم قمی،۳ از جمله کسانی هستند که هر یک به عللی به شهرهای قم و ری و... مهاجرت نمودند و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، و در نشر معارف، حتّی میان نسل‌های پس از خود، مؤثّر بودند. در این میان، حتّی عدّه‌ای مانند حسین بن اشکیب برای نشر معارف به مناطق بسیار دورتر مانند کشمیر مهاجرت کردند.۴

توقیعی از امام عسكرى علیه السلام به اسحاق بن اسماعیل نیشابورى، نمونه‌ای است که می‌توان در آن، زوایای گستردگی بلاد اسلامی را مورد دقّت قرار داد. در این توقیع، پس از پندهاى اخلاقى و رهنمودهاى بسیار با ارزشی مانند اهمّیت هدایت الهى از طریق اوصیای الهی و ابواب علم الهى بودنِ ائمّهٔ هدی و دارا بودن حقوق واجب، آمده است:

تو اى اسحاق! فرستادهٔ من نزد ابراهیم بن عبده هستى تا او به آنچه من طىّ نامه‏اى به محمّد بن موسى نیشابورى فرستاده‏ام، عمل كند. و همچنین تو و كلیهٔ كسانى كه در شهر تو زندگى مى‏كنند، مأمور هستید به محتواى آن نامه عمل كنید.۵

این قسمت از نامه، به خوبی حاکی از پدید آمدن فضایی مناسب برای گسترش معارف و بهره‌گیری امام از این موقعیت، در ناحیهٔ شرقی کشور پهناور اسلامی است.

1.. رجال النجاشی، ص۳۷۱.

2.خلاصة الأقوال، ص ۱۵.

3.رجال النجاشی، ص ۱۷.

4.الکافی، ج ۱، ص۵۱۵.

5.. رجال الکشّی، ص ۵۸۰.

  • نام منبع :
    نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5250
صفحه از 211
پرینت  ارسال به