69
نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام

چنین پاسخ می‌دهد که:

رحمت خدا بر تو! من نزد ابو حنیفه (صاحب رأی) رفتم، پس او گفت: در نزد من جوابی برای این سؤال نیست، امّا بر تو باد محمّد بن مسلم ثقفی.۱

همچنین حضور گستردهٔ مردم برای اخذ روایت سلسلة الذهب از امام رضا علیه السلام، نمونه دیگری از اقبال عمومی است که درحوزهٔ حدیثی خراسان، رخ داده است.۲

۲. وجود فرهیختگان

در هر دوره‌ای از حیات اهل بیت علیهم السلام که تعداد فرهیختگان در آن زیاد بوده است، تبیین عمیق معارف به همراه تفصیل آن، بهتر از دوره‌های دیگر صورت گرفته و طبعاً آثار عمومی و اجتماعیِ قابل ملاحظه‌ای نیز در پی داشته است. در دوره صادقین علیهما السلام می‌‌توان نمونه‌هایی از این جمع فرهیخته را به خوبی مشاهده کرد. دانش فراوان این عدّه و تلاش آنان در بالندگی معارف، به اندازه‌ای است که مورد تجلیل امامان واقع می‌شوند. برای نمونه، امام باقر علیه السلام خطاب به ابان بن تغلب می‌فرماید:

در مسجد مدینه بنشین و برای مردم فتوا بده. همانا من دوست دارم در میان شیعیان [کسانی] مانند تو دیده شوند.۳

نمونهٔ دیگر، مربوط به چهار صحابیِ فرهیخته امام صادق علیه السلام است: برید عجلی، زُراره، ابو بصیر و محمّد بن مسلم. با پدید آمدن جریان غلوّ و

1.رجال الکشّی، ص ۱۶۳.

2.. مرحوم شوشتری گزارش آن را به نقل از منابع اهل سنّت، و علامه مجلسی آن را به نقل از منابع شیعی، و هر دو آن را به نقل از صاحب كتاب تاریخ نیشابور آورده‌اند. إحقاق الحق و إزهاق الباطل‏، ج ۱۹‏، ص ۵۷۹ و ج ‏۲۸، ص ۶۰۸ و ج ‏۱۲، ص ۳۸۷؛ بحار الأنوار، ج ۴۹، ص ۱۲۶.

3.. رجال النجاشی، ص ۱۰.


نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
68

نقش‌آفرین‌اند. مهم‌ترین این عوامل عبارت‌اند از:

۱. فراگیری آموزه‌ها

اهمّیت دادن جامعه به علم و کشف مجهولات، سبب پرورش روحیهٔ پرسشگری و توسعهٔ دانسته‌ها می‌شود. مقایسه میان شرایط فرهنگی عصر دو امام چهارم و پنجم، در دوره ممنوعیت نگارش حدیث و پس از آن، حاکی از گسترش اقبال عمومی به علم است. در روایتی از امام سجّاد علیه السلام آمده است:

ما نَدري كیف نَصنَعُ بالناس؟ إن حدَّثناهُم بما سَمِعنا مِن رسول اللّه[صلّی الله علیه وآله] ضَحِكوا....۱

نمى‌دانیم با مردم چه كنیم؟ اگر بعضى اموری را كه از پیامبر[صلّی الله علیه وآله] شنیده‌ایم به آنان بگوییم، آن را تمسخر می‌کنند....

و درست در دوره امام باقر علیه السلام که زمینه‌هایی برای کسب علم پیدا شده بود، گرایش عمومی‌ به اخذ معارف تغییر می‌کند:

و كانت الشیّعةُ قبل أن یكونَ أبو جعفر[علیه السلام] و هم لا یَعرفون مناسكَ حجَّهم و حلالَهم و حرامَهم. حتّى كان أبو جعفر[علیه السلام] ففتح لهم و بَیَّنَ لَهم مناسكَ حجَّهم و حلالَهم و حرامَهم حتّى صار الناسُ یحتاجون إلیهم من بعد ما کانوا یحتاجون إلی الناس.۲

شیعه پیش از امام باقر علیه السلام، مناسك حج و حلال و حرام خود را هم نمى‏دانستند، تا آنکه امام باقر علیه السلام شناخت این احکام را به روی آنها گشود و مناسک حج و حلال و حرام آنها را برایشان بازگو کرد، تا آن‌که کار آنها به جایى رسید كه مردم بدان ها نیازمند شدند، پس از این كه آنها به مردم نیاز داشتند.

باز می‌توان به روایتی اشاره نمود که در آن، محمّد بن مسلم پس از پاسخ‌گویی به سؤال فقهی یک زن، از علّت مراجعه‌اش می‌پرسد و آن زن

1.الکافی، ج‏۳، ص ۲۳۵.

2.. همان، ج‏۲، ص۲۰.

  • نام منبع :
    نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5122
صفحه از 211
پرینت  ارسال به