او درباره میزان علم امامان مینویسد:
به تدریج، این اعتقاد امامیه به عنوان یک عنصر اعتقادی قطعی پدیدار شد [که]: امامان به علّت بهرهمندی از یک صفت فوق بشری، دانشی فوق بشری در اختیار داشتند.۱
گیپ آموزه عصمت را یک اعتقاد بسیار پر اهمّیت میشمارد که در سایهٔ شکستهای سیاسی، مخصوصاً در جریان عاشورا، قرار داشت. سپس مینویسد:
امام، معصوم و بدون هر گونه خطایی است. این اصل، یکی از بنیادیترین عقاید پیکرهٔ شیعه تا به امروز به شمار میآید. ۲
اِتان کُلبرگ
کُلبرگ۳ پژوهشگرِ یهودی تبارِ ساکن اسرائیل، با بیش از یکصد مقاله و کتاب که غالباً در موضوع مطالعات شیعی است، بر این نکته تأکید دارد که در اندیشهٔ شیعی، برخی آموزهها متأثّر از جریانهای صرفاً منتسب به اهل بیت در دوران ایشان و یا دورانهای متأخّر است؛ بی آنکه تأییدی درونْ دینی بر آن وجود داشته باشد.
از مهمترین آثار وی که مورد استناد پژوهشگرانی همچون مدرّسی طباطبایی نیز قرار گرفته، مقالهای است تحت عنوان «از امامیه تا اثنی عشریه».۴ او در این مقاله با بررسی تاریخیِ «اعتقاد به دوازده امام در متون شیعی» نشان داده است که نخستین اندیشمندان شیعه (پس از درگذشت امام یازدهم) برای اعتبار بخشیدن به این اعتقاد، از روشهایی مانند استناد به قرآن، احادیث شیعی، روایات اهل سنّت، کتاب مقدّس و روایات یهودیان بهره بردهاند. آن گاه با بررسی تاریخیِ اعتقاد به غیبت دوازدهمین امام، از گوناگونی و اختلاف وصفهای