مردم به دستههای مختلفی پراکنده شدند و هر یک به گروهی پیرو تقسیم شدند و شما به گروه پیروی کننده از خاندان پیامبرتان.
آنچه از تأمّل در سخن امام بر میآید، آن است که استعمال لفظ «شیعتنا»۱ در كلام اهل بیت علیهم السلام تمییزی هدفدار در به کارگیری این واژه برای شیعیان اهل بیت علیهم السلام، از سایر منسوبان به شیعه است. به عبارت دیگر، هر یک از گروههای شیعه تنها بر سرِ کیفیت استمرار جانشینی پیامبر صلّی الله علیه وآله اختلاف داشتهاند و نه در اصل آن. از سوی دیگر، برتری نظریه اهل بیت علیهم السلام نسبت به سایر جریانهای شیعیِ منسوب یا وامدار به ایشان ـ که بعدها حضورشان کمرنگ شده است ـ، سبب به کارگیری معنای شیعه به صورت خاص در بارهٔ پیروان مکتب اهل بیت شده است.
بنابر این، عدم دقّت در تمامی زوایای تفکّر شیعه و عدم توجّه به نکتهٔ برآمده از کلام امام صادق علیه السلام، غالباً مانع ارائهٔ تعریفی جامع و مانع برای شیعه شده است. نمونههایی از این تعریفها عبارت است از:
۱. صِرفِ محبّت ورزیدن به امیر المؤمنین علیه السلام.
۲. اعتقاد به برتری امیر المؤمنین علیه السلام بر همه صحابه یا حدّ اقل بر برخی از صحابه، مانند عثمان.
۳. برتریِ همراه با اعتقاد به امامت آن حضرت، با لحاظ کردنِ اعتقاد به نصّ الهی یا عدم اعتقاد به آن.
۴. پذیرفتن برتریِ آن حضرت از سایر صحابه و قول به امامت ایشان و فرزندانش؛ همراه با نصّ یا صرف اعتقاد به برتری ایشان.
۵. اضافه کردن برخی تعابیر مانند: اعتقاد به عصمت، تولّی و تبرّی به