برتریِ امام علی بن ابی طالب علیه السلام را پذیرفته باشند». امّا شناخت شیعه به معنای خاص و مقیّد آن، نیاز به بررسی و آگاهی از پیشینهٔ شیعه دارد و این امر در حكم نمودن به تغییر یا عدم تغییر عقاید بنیادین شیعیان در سه قرن نخست هجری، و نیز در تعریف درست از شیعه، نقش فراوانی دارد.
در بارهٔ پیشینهٔ تاریخی شیعیان و منشأ پیدایش شیعه، دیدگاههای مختلفی وجود دارد که میتوان آنها را در سه دستهٔ کلّی جای داد:
۱. گروهی بر این باورند که تشیّع توسّط پیامبر صلّی الله علیه وآله ایجاد شده است.
۲. عدّهای معتقدند تشیّع توسّط مسلمانان و در حوادث بعد از پیامبر صلّی الله علیه وآله به وجود آمده است.
۳. گروهی نیز تشیّع را ساختهٔ غیر مسلمانان میدانند.۱
طرفداران دیدگاه نخست بر اساس پارهای از روایات، معتقدند پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله در جریانهای مختلف، از گروهی به اسم شیعه و با اسامی مشخّص، نام برده است که نمونههای آن در روایات شیعه و سنّی وجود دارد. برای نمونه، جلال الدین سیوطى از جابر بن عبد اللّه انصارى و عبد اللّه بن عبّاس روایت كرده است كه پیامبر اكرم صلّی الله علیه وآله در تفسیر آیه «إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا ٱلصَّالِحَاتِ أُولٰئِكَ هُمْ خَيْرُ ٱلْبَرِيَّةِ » به امام على علیه السلام اشاره كردند و فرمودند:
والذى نفسى بیده إنّ هذا و شیعته هم الفائزون یوم القیامة.۲
قسم به کسی که جان من در اختیار او است، این [شخص] و شیعیانش، همان رستگاران روز قیامت هستند.
و یا در تعبیر دیگر، خطاب به امام علی علیه السلام فرمودند:
أنت و شیعتك و موعدی و موعدكم الحوض. إذا جاءت الاُمم