و حسین بن عبیدالله،۱ نسبت غلو به ایشان را نپذیرفته است. برای نمونه، در ترجمهٔ محمّد بن اورمه پس از نقل متّهم شدنش به غلوّ، با نقدی محتوایی، آثار او را بررسی میکند و ضمن نفی غلوّ از او، میراث رواییاش را سالم میشمارد:
... وكُتُبه صحاح إلّا كتاباً ینسب إلیه ترجمته تفسیر الباطن، فإنّه مخلّط.۲
و یا در ترجمهٔ محمّد بن بحر آورده است که او متّهم به غلو شده، ولی کتابهای حدیثیاش صحیحاند:
ممّن طُعن علیه و رُمِی بالغلوّ، له کتب صحیحة الحدیث.۳
ابن غضائری نیز در بارهٔ احمد بن حسین بن سعید، ۴ محمّد بن اورمه۵ و ابراهیم بن اسحاق الاحمر،۶ همین روش را پی گرفته و به بررسی روایات ایشان پرداخته است.
شرح چند واژه
۱. شیعه
واژهٔ شیعه، مهمترین عنوان برای تمایز فکری یک جریان از دیگر جریانهای اسلامی شناخته میشود. بنابر این، شناخت معنای لغوی و اصطلاحی و تطوّر معنای آن، تا اندازه زیادی گویای عقاید بنیادین این جریان است. قدیمیترین کتب لغت، پس از پیدایش جریان شیعه نگارش یافتهاند و تنها،