187
نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام

جعفر هدایت كردند. آنها جعفر را ملاقات كردند و خواستار شركت در مراسمى شدند كه پیش‌تر، در این قبیل مواقع برگزار می‌شد. این عدّه از جعفر خواستند که به آنها بگوید چه مقدار پول با خود آورده‏اند و چه كسى این وجوهات را به آنها داده است؟ جعفر پاسخ داد كه او پیش‌گو و فال‌بین نیست و آنچه امامیه در بارهٔ امام عسكرى علیه السلام مدّعى هستند [که چنین علمی داشته]، دروغى بیش نیست؛ زیرا تنها خداوند آگاه به این قبیل امور است. جعفر از ایشان خواست تا وجوهات را تحویل دهند؛ ولى ایشان از این كار سر باز زدند و نزاع بین آنها آشكار شد. در حین دعوا، شخصى وارد شد. آنان را به نام صدا زد و به‌سوى منزلى راه‌نمایى كرد و در آن جا شخصى را به ایشان نشان داد كه به نظر مى‏رسید وكیل امام دوازدهم علیه السلام باشد. وكیل مبلغ وجوهاتى را كه آورده بودند، به آنها گفت و آنها امامت امام دوازدهم را پذیرفتند. با انجام این امر، به آنها دستور داده شد که از این پس، وجوهات را به شخص معیّنى در بغداد تحویل دهند.۱

در نمونهٔ دیگر، احمد بن ابراهیم که گویا به تازگی شیعه شده امّا از آموزه‌های شیعی بهره‌ برده است، مى‏گوید:

در سال ۲۶۲ با حكیمه دختر امام جواد علیه السلام و خواهر امام هادى علیه السلام از پشت پرده‏ سخن گفتم و از او در بارهٔ امام هر زمان پرسیدم. وى همه آنان را نام برد، تا این‌كه به آخرین امام رسید و چنین گفت: «دوازدهمین آنان حجّة بن الحسن بن على است». به وى گفتم: آیا او را شخصاً دیده‏اى، یا این امر را از طریق خبر دریافت كرده‏اى؟ گفت: «بلكه این، خبرى است كه حسن بن على به مادرش نوشته است». گفتم: فرزند حسن كجا است؟ گفت: «در پنهان به سر مى‏برد». گفتم: شیعیان در امور دینى خود باید به چه كسى رجوع كنند؟ گفت: «به مادر حسن بن على». گفتم: آیا من

1.. با تلخیص. کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲، ص ۴۷۶.


نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
186

امام یازدهم علیه السلام نیز همان شیوهٔ پدر را _ حتّی با کمی شدّت _ در برابر شیعیان به کار می‌گرفتند و جز در مواردی که برای اعلام حضور به دارالحکومه رفت و آمد داشتند، از پشت پرده با عموم شیعیان و حتّی خواص سخن می‌گفتند تا درک عمومی شیعیان نسبت به امام غایب کاملاً ملموس گردد.۱ با این همه، برخی گزارش‌ها از ملاقات برخی از خواصّ شیعه با امام عصر در همان دوران کوتاه امامت امام عسکری علیه السلام حکایت دارد.۲

به هر روی، این یک واقعیت است که امام عسکری علیه السلام دارای جانشینی بوده که مورد تأکید امامان در این دوره بوده و تردیدی میان شیعیان در آن رخ نداده است و حتّی مخفی بودن آن حضرت از دید همگان نیز امری پذیرفته شده بوده است. اندک ادّعاهای دروغین و دیدگاه‌های غیرمستند نیز به ‌سرعت از سوی شیعیان و با همان ملاک‌های طرح شده در دوره‌های پیشین (مانند سؤال از حلال و حرام و...) مورد تردید واقع شد و به انزوا خزید. یکی از فرزندان امام به نام جعفر، ادّعای امامت کرد و دست به کتابت نامه به برخی از اصحاب امامیه زد؛ ولی تلاش او با درایت احمد بن اسحاق اشعری و توقیع امام عصر علیه السلام ناکام ماند. امام علیه السلام در این نامه، به عبارت‌هایی مشابه زیارت جامعه استناد می‌کند.۳ همچنین، ماجرای دو فرستاده اهل قم و برخورد ایشان با جعفر، برادر امام عسکری علیه السلام گویای همین واقعیت است. شیخ صدوق می‌گوید:

عدّه‏اى از اهالى قم كه در میان آنها محمّد بن جعفر حِمیَرى قرار داشت، بدون آن‌كه از وفات امام عسكرى علیه السلام مطّلع باشند، وارد سامرّا شدند. آنها استفتائات و وجوهاتى به همراه داشتند. در آن جا خبر رحلت امام عسكرى علیه السلام را شنیدند. ایشان را به ‌سوى

1.. اثبات الوصیة، ص ۲۷۲.

2.. الکافی، ج ۱، ص ۳۲۹ _ ۳۳۳.

3.. الامالی، طوسی، ص ۲۹۰.

  • نام منبع :
    نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5295
صفحه از 211
پرینت  ارسال به