فقهی یا شخصیاند؛ امّا در موضوع امامت نیز مواردی به چشم میخورد. برای نمونه، یکی از عالمان قم، در نامهای به امام حسن عسکری علیه السلام، معنای این سخن امام صادق علیه السلام را میپرسد که فرمود: «حَدِیثُنَا لَا یحتَمِلُهُ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِيّ مُرْسَلٌ وَ لَا مُؤْمِنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمَانِ».۱
همچنین، باید توجّه داشت که در این دوره، قم و کوفه دو مرکز بزرگ علمی به شمار میآیند. نگارش کتاب بصائر الدرجات به دست محمّد بن حسن صفّار قمی، و نشر احادیث کوفی توسّط علی بن ابراهیم و پدرش، که بسیاری از مباحث کتاب الحجّة از کتاب اصول الکافی را تشکیل میدهد، در این دوره انجام یافته است.
در این میان، مهمترین اثرِ گزارش شده در بارهٔ صفات امام، «زیارت جامعه» از امام هادی علیه السلام است که در حقیقت، یک منشور تمام عیار از اندیشههای بنیادین شیعی است. این متن، بنا به درخواست موسی بن عبد اللّه نخعی عرضه شده است.۲ او از امام خواست که زیارتی به وی بیاموزد که علاوه بر بلیغ بودن متن آن، عبارات و مضامین آن برای زیارت هر امامی، مناسب باشد و به عبارت دیگر، جامعِ صفات امامت باشد. در این زیارت، به بیش از دویست فضیلت و منقبت برای اهل بیت علیهم السلام اشاره شده است. البته آنچه بر اهمّیت این زیارت میافزاید، رابطهٔ تنگاتنگ عبارتهای آن با آموزهها و انطباق با عقاید مسلّم توحیدی است. با بررسی محتواییِ این زیارت، میتوان به سه محور مهم و اساسی در آن پی برد: توحید الهی، حجّت الهی، امامت و جایگاهی که از سوی خداوند برای امام تعیین شده است.
در جملات آغازین این زیارت، پس از شهادت بر یکتایی و وحدانیت خداوند، سه شهادت دیگر (شهادت خداوند، ملائکه و صاحبان علم) نیز