با این همه، زمینه برای عرضه این موضوع آن قدر نامناسب بود که حتّی در برابر جمله معروف امام علی علیه السلام در بارهٔ علم فراوانش؛ «سلونی قبل أن تفقدوني» نیز واکنش شایستهای رخ نداد.
همچنین، واژه امامت نیز در عبارتهای کوتاهی مانند «عليّ إمام کلّ مؤمن بعدي»،۱ «... امام امّتي بعدي»،۲ «مرحباً بسیّد المسلمین و إمام المتّقین»،۳ «والطاعة نظاماً للملّة والإمامة أمناً من الفُرقة»۴ گزارش شده است. اجمالگویی، در همهٔ این موارد نیز به چشم میخورد.
وراثت و وصیت
در بارهٔ متون حامل واژه «وصایت» و« وراثت»، دو نکته حائز اهمّیت است: نخست آنکه در طول۲۳ سال نبوّت پیامبر صلّی الله علیه وآله، به دفعات و در مناسبتهای گوناگون ذکر شده است. دوم، پاسخ دادن به این سؤال که وصایت و وراثت، شامل چه مواردی است؟
در آیات قرآن هجده بار مادّهٔ « وصیّ» به کار رفته است که شانزده کاربرد آن، در باره مسائل مادّی است. تنها در دو مورد، فعل «وَصّیٰ» به کار رفته است و در هر دو، بر دینداری و اقامهٔ دین به عنوان موضوع وصیّت تأکید شده است.۵
همچنین در آیات قرآن ۳۴ بار مادّه «ورث»، با سه موضوع وراثت در