برخى رویگردان شدند و جهنّم براى ایشان افروخته آتشى است كافى. كسانی كه آیههاى ما را انكار كردهاند، به زودى به آتشى درونشان كنیم كه هر وقت پوستهایشان بسوزد، پوستهاى دیگرشان دهیم تا عذاب را خوب بچشند، همانا خدا نیرومند و فرزانه است».۱
در باره آیه امامت نیز نخستین پرسشها از معنای «لَا يَنَالُ عَهْدِى ٱلظَّالِمِينَ » از زمان صادقین علیهما السلام ۲ گزارش شده است. در یک مورد امام در جواب حریز به صورت مختصر میفرماید: «أی لایكون إماماً ظالما»۳؛ یعنی امام نمیتواند ظالم باشد.
تنها یک گزارش از ابن مسعود در بارهٔ استناد رسول خدا صلّی الله علیه وآله به این آیه نقل شده است که در آن، پیامبر با تأکید بر این نکته که امام بت نمیپرستد، در پایان سخن خود با اشاره به دعای حضرت ابراهیم علیه السلام میفرماید:
دعاى ابراهيم، منتهى به من و برادرم علی شد كه هيچ كدام از ما لحظهاى براى بت سجده نكرديم. [خداوند] مرا پيامبر و علی را وصى قرار داد.۴
نمونههای روایی
خلافت
موضوع خلافت نیز از همان موضوعات طرح شده در روزهای نخستین دعوت علنی پیامبر صلّی الله علیه وآله است. هنگامی که رسول خدا در سال سوم بعثت، دعوت خویش را علنی می نماید، مأموریت مییابد تا با ابلاغ به برخی از