133
نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام

موضوعات معرفتی را به امامان نداد و مانع از تبیین تفصیلی معارف گردید. شرایط پیشِ‌ روی امامان به ‌صورت غالبی و در جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، در اوج نابسامانی بود و از این رو، حفظ پایه‌های اساسی آموزه‌های نبوّت، مهم‌ترین اولویت اهل بیت به شمار می‌رفت. این عدم توضیح کامل و شرح عمیق و تفصیلیِ معارف، آسیب‌های فراوانی را بر فرآیند رشد معنوی و علمی و معرفتیِ جامعه وارد کرد. با این همه، در همان شرایط نیز نیروهای متخصّص و متعهّدی تربیت شدند.

این شرایط تا اواخر دوران امام سجّاد علیه السلام ادامه داشت و در نهایت، با دور‌اندیشی‌های امام سجّاد و امام باقر علیهما السلام، شرایط جدیدی پدید آمد، تا آن‌که در اثر تنش‌های حدوداً بیست ساله سیاسی میان دو رقیبی که هیچ‌ گونه پشتوانهٔ فکری و بنیادین نداشتند (امویان و عبّاسیان)، فضا برای فعّالیت ناحیه امامت و شیعیان، بازتر شد و خصوصاً امام‌صادق علیه السلام با استفاده از شرایط و جایگاه اجتماعی خود و شیعیان و در پاسخ به نسلی پرسشگر، فرهیخته و پر تلاش، بنیان‌های فکریِ نبوی را تبیین فرمود و آن را به اوج شکوفایی رساند. در این دوره، امامان و ناحیه امامت، معارف را در سطوح مختلف آن انتقال دادند تا از همراه بودنِ همهٔ عناصر تاریخی، بهره کامل را ببرند و از همین‌رو، از مداخله در منازعات سیاسیِ سایر رقبا و جریان‌ها پرهیز نمودند. بعدها معارف انتقالی نشان داد که مواضع امامان برخاسته از دوراندیشی بوده است. نتیجهٔ این رفتار و حرکت هوشمندانه، نشر گسترده معارف شیعه و پاسخ‌گویی به هزاران پرسشی بود که ذهن جامعهٔ اسلامی و شیعی را به خود درگیر کرده بود. همچنین، صدها کتاب و اثر مکتوب تولید شد و بدین ترتیب، اوج شکوفاییِ دانش و بینش و اندیشهٔ شیعه رخ نمایاند.

در دورهٔ بعد، علی‌رغم خفقان سیاسی و فشار بر ناحیه امامت و شیعیان فرهیخته، امامان در سایهٔ فراهم بودن عناصر اجتماعی و فرهنگی پیشین، تلاش فراوانی برای نشر معارفِ پیش‌گفته و تثبیت محتوای آنها از طریق


نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
132

سوی عالمان و دانش‌آموختگان برای فراگیری و نشر علوم، به مراکز و مدارس علمی صورت می‌گرفت و حتّی امور برخی شهرها نظیر قم نیز یا با تدبیر شیعیان اداره می‌شد یا حاکم آن، یک عالم شیعی بود.۱ گزارش‌های فراوان از ارسال هدایا و خمس به نزد امامان و یا وکلای آنان، نشان از رونق فعّالیت‌های شیعیان حتّی در مناطق دور دست دارد.

گزارش‌های مفصّل شیخ طوسی و مرحوم نجاشی از شرایط شیعیان و گستردگی دستگاه وکالت و نوّاب اربعه در بغداد، کوفه، بصره، سمرقند، کشّ۲ و قم۳، و... گویای فعّالیت‌های فراوان علمی و فراگیر شدنِ اندیشه شیعی در آن مناطق است و نشان می‌دهد که پیدایش زمینه‌های مناسب برای ترویج اندیشهٔ شیعی، در طول دورهٔ پیش از آغاز غیبت صغرا، به درستی صورت گرفته است.۴

جمع بندی

جامعه‌ای که پیامبر صلّی الله علیه وآله در آن به نبوّت بر انگیخته شد، فاصلهٔ بسیار زیادی با جامعه‌ای کمال‌جو و الهی داشت؛ امّا تلاش‌های پیامبر برای ایجاد یک جامعه توحیدی، بستر مناسبی برای فراگیری معارف الهی فراهم نمود و در همان دوره، جوانب مختلفی از معارف با لحاظ تمامی شرایط بازگو گردید. پس از رحلت پیامبر، عناصر تاریخی اجازهٔ تبیین گسترده و عمومی

1.. رجال النجاشی، ص ۳۷۱.

2.. این شهر تاریخی در ماوراء النهر، امروزه «شهر سبز» خوانده می‌شود. (ویراستار)

3.. به گواهی تاریخ،‌مردم قم زیر بار حاکمان منصوب از سوی خلیفه نمی‌رفتند و فشار برای تمکین آنان، به شورش یا خشونت می‌انجامید. از این رو، حالتی شبیه خود مختاری داشتند و یا حاکمی با گرایش شیعی به قم اعزام می‌شد. ر.ک: حاکمان قم، سیّد محمّد دلاّل موسوی و مرتضی بهرامی خشنودی، کنگرهٔ حضرت معصومه علیها السلام. (ویراستار)

4.رجال النجاشی، ص ۳۵۰؛ الغیبة، بخش‌های مختلف آن.

  • نام منبع :
    نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5208
صفحه از 211
پرینت  ارسال به