131
نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام

نامه‌های امام هادی علیه السلام گاهی به ۱۵۰ نامه می‌رسید.۱

در این مدّت، انحراف برخی از وکلا و فرهیختگان و در رأس آنها شلمغانی، بدون آن‌که بتواند موجب پدید آمدن شکافی فرقه‌ای شود، از میان رفت که علّت آن، قاطعیت برخورد امام عسکری علیه السلام و بعد از آن در عصر غیبت صغرا، عرضهٔ توقیعاتی از امام زمان علیه السلام و تلاش مدارس علمی شیعیان بود.

وجود مدارس حدیثی قم، کوفه، بغداد، ری، سمرقند، نیشابور و... همراه با صدها تألیف ارزنده در علوم مختلف و در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده در جامعه، نشان دهندهٔ یک خیزش علمی و نشر معارف در این بلاد است که نمونهٔ آن، آثار علمی عبد الله بن‌جعفر حمیری است که بیشترین نوشته‌ها را با عنوان مسائل جمع‌آوری کرد.۲

اوضاع اجتماعی و اقتصادی

علی‌رغم حضور امامان در بغداد و سامرّا، شیعیان نمی‌توانستند حضور اجتماعیِ چشمگیری در کنار امامان داشته باشند. با این همه، در تمام این دوران، اهل بیت از سوی مردم اکرام می‌شدند. حتّی در گزارشی، بر اهدای هدایا به امام عسکری علیه السلام و یا شور و شعف مردم در هنگام خروج امام به سمت دار الاماره، تصریح شده است.۳

از سوی دیگر، فعّالیت‌های اجتماعی شیعیان در سایر شهرها، در عالی‌ترین سطح خود به پیش می‌رفت. مسافرت‌های علمی گسترده‌ای از

1.‏موسوعة الإمام الهادی علیه السلام‏، ج ‏۳، ص ۲۳۲.

2.. مانند: مسائل الرجال و مكاتباتهم أبا الحسن الثالث علیه السلام، مسائل لأبی محمّد الحسن علیه السلام على ید محمّد بن عثمان العمری، كتاب قرب الإسناد إلى صاحب الأمر علیه السلام، مسائل أبی محمّد و توقیعات.

3.موسوعة الإمام العسكری علیه السلام‏، ج ‏۲، ص ۱۱۷.


نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
130

چیزی که مأمون نیز آن را به روشنی می‌دانست.۱

رشد فکری و تولید دانش به وسیلهٔ جمع زیادی از عالمان شیعی، تلاش گستردهٔ امامان بر خودْ اتّکایی شیعیان در حلّ مسائل و نظارت وکلا بر این امر، حاکی از طی نمودن مسیر فرهنگیِ پویا و کارآمد بود و آمادگی شیعه را برای ورود به دوران غیبت امام نشان می‌داد. از این رو، غالب امور شیعیان از طریق وکلای خاصّ آن حضرت اداره می‌شد. وکلای مناطق دیگر نیز با وکلای خاص در ارتباط بودند و آنها اخبار را به امام می‌رساندند. در راستای عادی‌سازی این روند، عسکریّین علیهما السلام گاه از پسِ پرده با اصحاب خود سخن می‌گفتند و با کاستن از ارتباطات دیداری و شنیداری خود، بیشتر از طریق نامه‌نگاری پاسخ مسائل را می‌دادند.۲ عثمان بن سعید از زمان امام هادی علیه السلام امر وکالت را به ‌عهده گرفت و امور سایر وکلا را اداره می‌کرد و اطلاعات و اخبار را در اختیار امام می‌نهاد تا در صورت لزوم، از طریق توقیعات پاسخ داده شود. تعداد

1.. هرچند عدّه‌ای معتقدند که گروهی از شیعیان امامت امام جواد را به‌خاطر کم‌سن بودنِ وی، نپذیرفتند؛ امّا این مطلب به طور جدّی قابل تأمّل است؛ زیرا شیعیان می‌دانستند که امام رضا علیه السلام جانشینی دارد. در عین حال که به نظر می‌رسید امام، فرزند ذکوری ندارد، امام به شیعیان امید می‌داد و این خود، آمادگی پذیرش امام جواد علیه السلام را فراهم کرده بود؛ به‌ویژه آن‌که بزرگان شیعه به شناخت او اهتمام داشتند و علی بن جعفر نیز به عنوان عالم و بزرگ خاندان امام صادق علیه السلام، ارادتی خاص به آن حضرت داشت. البته ممکن است این سؤال برای برخی از شیعیان پیش آمده باشد؛ امّا هرگز انشعابی ایجاد نکرد. همین ماجرا در بارۀ امام هادی و امام عصر( نیز اتّفاق افتاد، در حالی‌ که به لحاظ زمانی، فاصلهٔ این حوادث طولانی نبود و جوّ خفقان نیز وجود داشت. با این حال، عمق معرفتی شیعیان، این موضوع را پذیرفته بود. بنگرید به روایت بزنطی در قرب الإسناد، ص۱۶۷.

2.برخی از اصحاب نیز نسخه‌هایی را با استناد به امام نوشته‌اند که سال‌ها بعد آن‌ را نشر داده‌اند. رجال النجاشی، ص ‏ ۳۰۴ و ‏۲۹۷.

  • نام منبع :
    نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6704
صفحه از 211
پرینت  ارسال به