125
نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام

شرایط اجتماعی و اقتصادی

پراکندگی شیعیان در نقاط مختلف سرزمین اسلامی که در اثر خفقان سیاسی رخ داده بود، با استقبال عمومی مردم از سادات و اصحاب امامان، پیامدهای اجتماعیِ گسترده‌ای داشت و از جمله، شکل‌گیری پایگاه‌های شیعی مخصوصاً در قم و بغداد را در پی داشت که حتّی گستره آن به آسیای دور نیز رسید. این شرایط به یک هماهنگی و فعّالیت سازمانی نیاز داشت. از این رو، امام کاظم علیه السلام با تلاشی فراوان و در جوّی پر خفقان، توانست تشکیلات سازمان وکالت را استحکام بخشد.

فعّالیت اصلیِ در نظر گرفته شده برای این نهاد، با توجّه به دوره‌های بعد، شامل این موارد می‌شد:

۱. نقش مالی یا دریافت وجوه شرعی همچون خمس، زكات، نذر و هدایای شیعیان و تحویل آنها به امام و مصرف آنها در مواردی همچون، رفع نیازهای اقتصادی امامان و شیعیان؛

۲. نقش ارتباطی بین مناطق شیعه‏نشین و مراكز استقرار ائمّه علیهم السلام به وسیله نامه، ملاقات حضوری، پیك و قاصد و یا طرق دیگر؛

۳. نقش علمی و ارشادی نسبت به شیعیان، به ویژه در جریان انتقال امامت به امام بعدی؛

۴. نقش سیاسی و مبارزاتی علیه حاكمیت عبّاسی، از طریق فعّالیت مخفیانه‏ای كه به انسجام و تقویت رابطهٔ شیعیان و امامان می‏انجامید؛

۵. نقش انتقال اخبار میان امامان و شیعیان؛

۶. نقش مبارزاتی علیه منحرفان و مدّعیان دروغین وكالت و بابیت برای امامان؛

۷. نقش اجتماعی و خدماتی نسبت به امامان و شیعیان، از طریق حضور در میان شیعیان و رفع نیازها و مشكلاتشان؛

۸. نقش تمهیدی برای ورود شیعیان به عصر غیبت.


نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
124

امام حضور یافتند.۱

حضور علمی برخی از شخصیت‌ها نیز به اندازه‌ای پر رنگ است که گاه امام آنها را به نمایندگی از خویش، مرجع علمی شیعیان معرّفی می‌کند. مثلاً در پاسخ به این پرسش که با توجّه به دوری مسافت و عدم امکان مراجعه به امام، برای دریافت معارف باید به چه کسی مراجعه کنیم؟ امام به یونس بن عبد الرحمن _ با اشاره به علمیت و جایگاه فتواییِ وی _ ارجاع می‌دهد.۲

در دورهٔ پس از امام کاظم علیه السلام، عامل فرهنگی دیگری نیز وجود داشت و آن، روحیه پرسشگری مأمون عبّاسی و رونق‌بخشی به بیت الحکمه بود. نتیجه این شد که متون غیر عربیِ بیشتری ترجمه شود و بحث‌های علمی و دانش‌های جدید را در میان مسلمانان رونق دهد. این امر دستاویزی برای جولان علمی عالمان شیعی و بازنگری متون روایی و قرآنی، مخصوصاً در مبحث توحید و امامت گردید.

مرحوم نجاشی در شرح حال ۶۴ نفر از مصنّفین، عبارت «رَوَی عن الرضا علیه السلام» را به کار می‌برد که بیشترشان توثیقات تصریحی دارند و در موارد متعدّدی آثار نگارش یافته توسّط ایشان را نام می‌برد.۳ می‌توان گفت که در میان سیصد نفر شاگردان امام رضا علیه السلام، حدود چهل نفر شاخص وجود دارد.۴

1.الکافی، ج ۲، ص ۲۶۳.

2.. رجال النجاشی، ص ۴۴۷.

3.. برای نمونه، ر.ک: رجال النجاشی، ص ۲۱، ۲۵، ۳۰، ۳۶، ۵۱، ۷۳، ۷۴، ۹۰، ۹۹، ۱۰۴، ۱۴۱، ۴۲، ۱۶۰، ۱۶۱، ۱۶۲، ۱۶۵، ۱۷۹.

4.. در این جا لازم است به وجود اصحاب اجماع و مخصوصاً ویژگی ممتاز ایشان در این دوره اشاره نمود. تاریخ حدیث شیعه، سیدکاظم طباطبایی، دار الحدیث، ج ۱، ص ۲۹۸. برای نمونه، تنها ابن ابی عمیر ۹۴ کتاب را در این دوره تدوین کرده است. رجال النجاشی، ص ۳۲۶.

  • نام منبع :
    نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5198
صفحه از 211
پرینت  ارسال به