121
نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام

اگر او را به حال خود بگذاریم، در كار ما شكافى به وجود آورد كه نتوانیم آن را پر كنیم و اقدامى علیه ما بكند كه تاب مقاومتش را نداشته باشیم. اكنون كه با وى این رویّه را پیش گرفته، در كار او مرتكب خطا شده و خود را با بزرگ كردن او در لبهٔ پرتگاه قرار داده‏ایم، نباید در كار وى سهل‌انگارى كنیم. بدین جهت، باید كم كم از شخصیت و عظمت او بكاهیم تا او را پیش مردم به صورتى در آوریم كه از نظر آنها شایستگىِ خلافت را نداشته باشد. سپس در بارهٔ او چنان چاره‏اندیشى كنیم كه از خطرات او كه ممكن بود متوجّه ما شود، جلوگیرى كرده باشیم.۱

همان‌ گونه که خود مأمون اعتراف می‌کند، نه تنها اهداف سیاسی‌اش محقّق نشد، بلکه گرایش فضای فکری جامعه نیز به ‌سمت امام بیشتر شد، تا آن‌که مأمون چاره‌ای جز بازگشتِ بدون همراهی امام به بغداد ندید. از این رو، در سال ۲۰۲ با به شهادت رساندن امام، فضای خفقان را بار دیگر حاکم کرد.

اوضاع فرهنگی

در دوران امام کاظم علیه السلام دانش اهل بیت علیهم السلام، در سایه تربیت خیل عظیم شاگردان توانمند در رشته‌های گوناگون مدرسه صادقین علیهما السلام، به شهرهای مختلف انتقال یافت و موجی از پرسش‌های علمی جدید را پدید آورد. امام کاظم علیه السلام با سامان‌دهی سریع و مخفیانهٔ تشکیلات سازمان وکالت و تقویت و بهره‌گیری از آن، تلاش کرد تا برای پاسخ به حجم عظیم پرسش‌های شیعیان، سؤالات آنها را خود، مخفیانه دریافت کند و یا به وسیله وکلایش پاسخ دهد. امام چه زمانی‌که در زندان بود و چه هنگامی که فشار سیاسی کاهش می‌یافت، همچنان بر نشر معارف پای می‌فشرد. برای نمونه، امام هنگام حبس، برای موسی بن ابراهیم مروزی (رئیس شرطه‌ها و معلّم فرزندان سندی بن شاهک) روایاتی را در باب خلقت نوریه اهل بیت علیهم السلام در قالب

1.. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج ‏۲، ص ۱۷۰.


نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
120

آنها را بدهم و تكلیف من، پنهان داشتن آنها است... و چنین صلاح دیدم كه توضیح دهم آنچه را ممکن است تا مبادا شیعیان به واسطه ندانستن، در حیرت و سرگردانى قرار گیرند. از خدا بترس و این مطالب را با كسانى در میان گذار كه شایسته باشند. بترس از این‌كه با افشا نمودن آن، مایهٔ گرفتارى اوصیا و ائمّه شوى یا اختلاف به وجود آورى. هرگز چنین كارى نخواهى كرد، ان شاء اللَّه. ۱

این نامه، به خوبی از فعّالیت‌های مخفی امام و تلاش وی برای حفظ دستاورد‌های دوره‌های قبل در سخت‌ترین شرایط، حکایت دارد و نشان می‌دهد که آن حضرت، شیعیان را در شبهاتِ پیش آمده، به عالمان دینی ارجاع می‌داده‌است.

در سال ۱۸۳ دورهٔ امامت امام رضا علیه السلام آغاز شد. پس از اختلاف فرزندان هارون،مأمون بر سر کار آمد و برای آرام نگهداشتن اوضاع سیاسی و مهار قیام‌های علویان،۲ و بر هم زدن وضعیت فرهنگی شیعیان، امام را به مرو فرا خواند و با لقب «الرضا» [من آل محمّد]۳» به عنوان ولی‌عهد خود معرّفی کرد. در این زمان، تدبیر امام در شیوهٔ پذیرفتن ولایت‌عهدی و شروطی که برای آن نهاد، کار مأمون را سخت آشفته کرد. مأمون در تشریح وضعیت سیاسی حکومتش چنین می‌گوید:

این مرد كارهاى خود را از ما پنهان كرده و مردم را به امامت خود مى‏خواند. ما او را بدین جهت ولی‌عهد قرار دادیم كه مردم را به خدمت ما خواند و به سلطنت و خلافت ما اعتراف نماید و در ضمن، فریفتگانش بدانند كه او آن‌چنان كه ادّعا مى‏كند، نیست و این امر [یعنی خلافت] شایستهٔ ما است نه او. و همچنین ترسیدیم

1.مکاتیب الأئمّة علیهم السلام، ج ‏۴، ص ۵۱۰.

2.همانند قیام محمّد بن جعفر الصادق. ر.ک: الارشاد، ج‏۲، ص۲۱۲.

3.. از روایات شیعه بر می‌آید که لقب «رضا» قبل از آن نیز بر امام هشتم اطلاق می‌شد و مأمون مبدع آن نبوده است. (ویراستار)

  • نام منبع :
    نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5204
صفحه از 211
پرینت  ارسال به