115
نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام

رسید، سه حرکت شایسته انجام داد که در تثبیت موقعیت اجتماعی امام و شیعیان پرفایده بود:

نخست این که: سبّ کردن امام علی علیه السلام را که شش دهه در تمامی مناسبت‌های رسمی مانند نماز جمعه، شنیده می‌شد، ممنوع کرد.۱ پذیرش عمومی پدیده سبّ، به معنای عدم جایگاه اجتماعی برای شیعیان بود. عمر بن عبد العزیز با این فرمان، تغییر گسترده‌ای در باور‌های عمومی پدید آورد؛ چراکه حرکت او دست‌کم این پرسش را ایجاد کرد که علّت وقوع این پدیده چه بوده است؟!

اقدام دوم عمر بن عبد ‌العزیز، بازگرداندن فدک به وارثان حضرت زهرا علیها السلام بود.۲ استدلال عمر بن عبد العزیز این بود که فدک در اختیار پیامبر صلّی الله علیه وآله بوده است و آن را برای کسی قرار داده که خدا می‌خواسته است. خلفا آن را به دست گرفتند و اکنون در اختیار من است، در حالی که از مال من نیست. بنابر این، باید بر اساس سنّت رسول خدا صلّی الله علیه وآله عمل شود.۳

چنان که در جای خود گفته شده، فدک یکی از منابع مالیِ اهل بیت به شمار می‌رفت و علاوه بر آن، دارای جایگاهی خاص در فرهنگ شیعه به عنوان الگوی مبارزه بود. از همین رو، بازگرداندن آن به اهل بیت، علاوه بر تثبیت حقّانیت اهل بیت علیهم السلام در دوره پیشین، مخصوصاً دوره خلیفهٔ اوّل و دوم، در تقویت پشتوانهٔ اقتصادی و پایگاه اجتماعی آنان نیز مؤثّر واقع شد.

سومین اقدام عمر بن عبد العزیز، دستور تدوین و کتابت حدیث بود که بیشترین بازتاب آن نیز در مدینه بوده است. این اقدام در حالی صورت

1.تذكرة الخواص، ص ۱۷؛ تاریخ مدینة دمشق، ج ۵۰، ص ۹۶ و ج ۵۷، ص ۲۴۳؛ معجم البلدان، ج ۱۳، ص ۱۹۱؛ الطبقات الکبری، ج ۵، ص ۳۹۳؛ سیر أعلام النبلاء، ج ۵، ص ۱۴۷.

2..الکامل في التاریخ، ج ‏۵، ص ۶۳.

3.الکامل فی التاریخ، ج ۵، ص ۶۳؛ تاریخ مدینة دمشق، ج ۴۵، ص ۱۷۸.


نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
114

(قصر) باشد». این دو گفتند که قرآن می‌فرماید: «فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُوا مِنَ ٱلصَّلَوٰةِ»۱ و به استناد این آیه، اشکالی ندارد که نمازتان را قصر یا شکسته بخوانید. چرا شما می‌گویید لازم است نماز در سفر شکسته (قصر) خوانده شود، همان طور که لازم است در غیر حالت سفر، نماز تمام خوانده شود؟ امام در پاسخ، به آیهٔ ۱۵۸ سوره بقره استناد کردند که در آن جا مراد از تعبیر «فلا جناح علیه أن یطوّف بهما» وجوب طواف است.۲

این همه در حالی است که امام صادق علیه السلام وضعیت معرفتیِ زمان پیش از امام باقر علیه السلام را چنین توصیف می‌کند:

شیعه پیش از [پدرم] ابو جعفر، مناسك حج و حلال و حرام خود را هم نمى‏دانست و علم آنها به جایى رسید كه مردم به آنها نیازمند شدند؛ پس از این‌كه آنها نیاز به مردم داشتند.۳

ابان بن تغلب، زرارة بن اعین و برادرش حَمران، محمّد بن مسلم، هشام بن حکم، جمیل بن درّاج، مؤمن طاق و... نمونه‌هایی از این نسل‌اند که هر یک در رشته‌هایی مانند کلام، فقه، تفسیر، ادبیات و... سرآمد بودند. بدین ترتیب، بستر تربیتیِ بسیار مهمّی شکل گرفت که نتیجه آن، بیان و نشر هزاران روایت در علوم مختلف شد.

شرایط اجتماعی

در اواخر دوران امام سجّاد علیه السلام با روی کار آمدن عمر بن عبد العزیز، جایگاه اجتماعی شیعیان و ناحیه امامت بهتر شد؛ زیرا او به صراحت از امام به عنوان «اشرف الناس» نام می‌برد.۴ وی که در سال ۹۹ هجری به خلافت

1.. سورۀ نساء، آیۀ ۱۰۱.

2.. کتاب من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص۴۳۴.

3.. الکافی، ج ۲، ص ۲۰.

4.مناقب آل ابی طالب علیه السلام، ج ۳، ص ۳۰۴.

  • نام منبع :
    نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5282
صفحه از 211
پرینت  ارسال به