107
نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام

درآمدهای بیت المال افزایش یافت. تقسیمات طبقاتی بیت ‌المال و ترویج روحیه جاهلی و برتریِ طبقاتی و قبیله‌ای هنگام دریافت بیت المال، و روند اشرافی‌گری و غنایم‌زدگی مخصوصاً در دوره عثمان و بذل و بخشش‌های بی‌دلیل او،۱ موجب ثروت‌اندوزی بخشی از خواص و اعتباربخشی به امور سیاسی و مذهبی در قبال دریافت ثروت شد. در نتیجه، به دفعات موضع خواصّی مانند طلحه و بعدها عمر بن سعد، با دریافت پول تغییر می‌کرد.

این روحیه حتّی در عوام جامعه نیز رواج یافت و بر اثر تبلیغات معاویه و پرداخت پول برای مخالفت با اهل بیت علیهم السلام و قطع حقوق مالی شیعیان، شدّت یافت. بسیاری از سپاهیان امام حسن علیه السلام و حتّی فرمانده سپاه آن حضرت، در برابر پول، راه خود را از امام جدا کردند۲ و بعضی دیگر به راحتی دست به جعل روایت، مخصوصاً در برابر فضائل اهل بیت می‌زدند.۳

در این میان، وضعیت اقتصادی اهل بیت علیهم السلام با غصب فدک و اموال دیگری مانند حوائط سبعه،۴ دشوارتر شد و توان مالی ناحیه امامت را تا اواخر دوره امام سجّاد علیه السلام به شدّت کاهش داد.۵

1.. اعتراض ابوذر غفاری به این روند، باعث شد که عثمان او را به ربذه تبعید کند. ر.ک: البدایة و النهایة، ج ۶، ص ۱۶۶.

2.صلح امام حسن علیه السلام، ص ۱۷۵.

3.الکافی، ج ۱، ص ۶۴. همچنین مجموعهٔ روایات حاکی «مطلاق» بودن امام حسن علیه السلام را می‌توان در این جهت ارزیابی نمود. برای نمونه، ر. ک: «نقد وبررسی روایات مربوط به مطلاق بودن امام حسن علیه السلام»، سیّد محمّد مرتضوی، مجلهٔ مطالعات اسلامی، شمارهٔ ۷۶؛ تابستان ۱۳۷۶.

4.معالم المدرستین، ج ۲، ص ۱۳۱، ۱۴۹، ۱۷۷.

5.شایان گفتن است که امام علی علیه السلام در دورهٔ حکومت خود، به دلایلی از جمله تنش برانگیز بودن مقابله با سیاست‌های خلفای پیشین و بهانه‌جویی مخالفین، از حقوق مالی خود در بارۀ فدک صرف‌ نظر نمود و جانب اهم را که همان حفظ حکومت اسلامی بود، ترجیح داد. سخن امام کاظم علیه السلام در تبیین حدود فدک، می‌تواند حاکی از اندیشه‌ و تفکّر ناحیهٔ امامت در این باره باشد. ربیع الأبرار و نصوص الأخبار، زمخشری، ج ۱، ص ۲۵۹، التذکرة الحمدونیة، ج ۹، ص ۲۸۹.


نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
106

اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى السِنَتِهِم.۱

مردم بندگان دنیایند و دین، تنها بر زبانشان جاری است.

دشواری‌های پیشِ روی امام سجّاد علیه السلام، فقدان شرایط اجتماعی و زندگی در خارج از شهر مدینه۲ که معلول عواملی همچون سوء رفتارهای اجتماعی بنی امیه، واقعه حرّه، گسترش فساد در شهرهای مدینه و مکّه و رواج اشرافی‌گری بود، در کنار مواضع برخی خواص در عدم تثبیت جایگاه امام، بر ناکامی‌ها می‌افزود. برای نمونه، ابن الحنفیه فرزند امام علی علیه السلام که از اصل مسئلهٔ امامت به خوبی آگاه بود، ظاهراً دچار تردید شد؛ تا آن جا که پیغامی‌ برای امام فرستاد و در آن، ضمن تأیید موضوع وصیّت و نصب سه امام گذشته، دواعی خود را برای امامت پس از امام حسین علیه السلام ابراز کرد و از امام خواست تا او را به رسمیت بشناسد.۳

این فضا تا اواخر دوره امام سجّاد علیه السلام ادامه داشت، تا آن‌که وضعیت اجتماعی امام به عنوان فردی محبوب، بهبود یافت. ماجرای فرزدق و اشعاری که در مدح امام، در حضور هشام بن عبد الملک سرود، دقیقاً گویای همین مطلب است.۴

در بُعد اقتصادی نیز با فتوحات مختلف به ویژه در زمان خلیفهٔ دوم،

1.. تحف العقول، ص ۲۴۵.

2.. فرحة الغری، ص ۴۳.

3.. ظاهراً او با استدلال امام در کنار حجر الاسود، از ادّعای خود دست می‌کشد و احتمالاً از همین رو، در پاسخ به سؤال ابو خالد کابلی در بارۀ امامت، چنین گفته است: «هُوَ الإِمَامُ عَلَيّ وَ عَلَیكَ وَ عَلَى خَلْقِ اللَّهِ كُلِّهِم»؛ او امامِ بر من، بر تو و بر تمام مخلوقات خداوند است. رجال الکشّی،ص ۱۲۰. البته برخی نقل‌ها حاکی از اختلافات او با امام در موضوعاتی نظیر حمایت از مختار و صدقات امام علی علیه السلام در حوالی سال‌های ۸۶ هجری در زمان ولید بن عبد الملک است. به نظر می رسد او علی‌رغم این بینش، همچنان فاصلهٔ خود را با امام حفظ کرد؛ چرا که نه ارجاعی از سوی امام به او داده شده و نه از اصحاب امام شمرده شده است.

4.تاریخ الاسلام، ج ‏۶، ص ۴۳۸.

  • نام منبع :
    نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5276
صفحه از 211
پرینت  ارسال به