105
نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام

واتّهموا نبیّک وجَحَدوا آیاتِک سخروا بإمامِك و حَمَلُوا النَّاسَ عَلَى‏ أَكْتَافِ‏ آلِ‏ محمّد.۱

و متّهم کردند پیغمبرت را و منکر آیات تو شدند، امامت را مسخره کردند و مردم را بر دوش آل محمّد علیهم السلام سوار کردند.

این وضع در دوران امام حسن علیه السلام نیز ادامه ‌یافت. در روایتی از امام صادق علیه السلام برخوردهای اجتماعی با امام حسن علیه السلام پس از صلح آن حضرت با معاویه، بسیار پر تنش توصیف شده و سخن از توهین‌های مردم نسبت به آن حضرت به میان آمده است.۲ شیخ مفید در توصیف اوضاع امام، جامعه‌ای متشتّت را ترسیم می‌کند که در آن جامعه، دوستداران امام کمترین اثر را دارند و حتّی امام در میان آنان نیز روزگار را در غربت سپری می‌کند.۳

از این ترسیم، به روشنی می‌توان به نبود شرایط اجتماعیِ مناسب برای القای معارف پی‌ برد. حضور حسنین علیهما السلام در مراسم حج به عنوان فرزندان پیامبر نیز نتوانست جایگاه اجتماعیِ مناسبی را برای ناحیهٔ امامت ایجاد کند. حتّی امام حسین علیه السلام به هنگام قیام، بر جایگاه اجتماعی خود تأکید نمی‌کند و تنها به برخی افراد خاص و گروه‌هایی مانند بنی‌هاشم، نامه‌هایی می‌نگارد۴ و در بارهٔ‌ اوصاف مردم می‌فرماید:

1.عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج ‏۲، ص ۲۷۰؛ کامل الزیارات، ص ۵۱۹.

2.بحار الأنوار، ج ‏۷۵، ص ۲۸۷؛ تحف العقول، ص ۳۰۸.

3.. «آن زمان، مردم پنج گروه بودند: گروه اوّل: شیعیان امام علی علیه السلام. گروه دوم: خوارج كه در صدد مبارزه با معاویه بودند و چون امام مجتبى علیه السلام قصد جنگ با شام را داشت، گرد او جمع شده بودند. گروه سوم: طمعكارانى كه به دنبال غنایم مى‏گشتند. گروه چهارم: كسانى كه عوام بودند و نمى‏دانستند چه كنند. گروه پنجم: کسانی بودند كه به انگیزهٔ عصبیت قبیلگى و بدون توجّه به دین، تنها تابع رؤساى خود بودند». الارشاد، ج ۲، ص۱۰.

4.. امام فقط به مردم هشدار می‌دهد و می‌فرماید: «بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم. از طرف حسین بن على بن ابى طالب به ‌سوى بنى هاشم. امّا بعد: هر كسى از شما به من‏ ملحق‏ شود، شهید خواهد شد و كسى‏ كه‏ تخلف‏ نماید به‏ فتح‏ و پیروزى‏ نخواهد رسید». كامل الزیارات، ص ۷۵.


نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
104

نداشتن نیروی کافی در فضای خفقان نیز امکان حضور پررنگ و مقتدرانه را از امام علی علیه السلام گرفته بود. در مدّت ۲۵ سال قبل از به حکومت رسیدن امام، فضای انزوا تا اندازه‌ای بود که تنها گروهی اندک به یاران اوّلیهٔ امام پیوستند. هنگامی که مردم به انتخاب امام برای حکومت روی آوردند، علی‌رغم توصیه پیامبر،۱ تأکیدی بر جایگاه اجتماعی امام به عنوان اهل بیت، نداشتند. حتّی امام هم در اعتراض به عدم همراهی مردم، به اختصار به این موضوع پرداخته و بر آن تأکید نکرده است.۲

مقابلهٔ نظامی با سه امام، خود به روشنی، گویای عدم توجّه به اهل بیت به عنوان جایگاه رسالت بود. عبارتی از معصوم در زیارت امام رضا علیه السلام در بارهٔ واقعیت جاری در اجتماع، به همین نکته اشاره دارد:

1.. نهج البلاغة، ص۱۴۳. امیر المؤمنین علیه السلام در این خطبه می‌فرماید: «انْظُرُوا أَهْلَ بَیتِ نَبِیكُمْ فَالْزَمُوا سَمْتَهُمْ وَ اتَّبِعُوا أَثَرَهُمْ فَلَن یخرِجُوكُمْ مِن هُدًى وَ لَن یعِیدُوكُمْ في رَدًى فَإِن لَبَدُوا فَالبُدُوا وَ إِن نَهَضُوا فَانْهَضُوا وَ لا تَسْبِقُوهُمْ فَتَضِلُّوا وَ لا تَتَأَخَّرُوا عَنهُم فَتَهْلِكُوا؛ به خاندان رسالت بنگريد وراه آنان را در پيش گيريد كه آنان، شما را از جادّهٔ حقيقت بيرون نمى‌برند و به گمراهى باز نمى‌گردانند. اگر در نقطه‌اى توقّف كردند، شما نيز توقّف كنيد و اگر بر خاستند، بر خيزيد. هرگز بر آنان پيشى نگيريد كه گمراه مى شويد و از آنان عقب نمانيد كه نابود خواهيد شد».

2.نهج البلاغة، خطبهٔ ۳.

  • نام منبع :
    نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6790
صفحه از 211
پرینت  ارسال به