103
نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام

رویکرد موعظه و اخلاق و گاه نقل فضائل و نیز آسیب‌شناسی مشکلات اجتماعی انجام می‌دهد۱ و در دعاها و مناجات‌هایش، محتوایی قرآنی و الهی را، ادیبانه ارائه می‌کند.۲ در این دوره، چندان که از روایات موجود بر می‌آید، تبیین احکام فقهی، اندک بوده و آشناییِ مردم با معارف بنیادین، به حدّ اقل می‌رسد. این اوضاع تا اواخر دورهٔ امام سجّاد علیه السلام و به خلافت رسیدن عمر بن عبد العزیز ادامه داشت.

شرایط اجتماعی و قدرت اقتصادی

تأکید و سفارش پیامبر صلّی الله علیه وآله بر حفظ موقعیت اجتماعی اهل بیت علیهم السلام که در قالب آیه مودّت۳، حدیث ثقلین و نظیر این دو بیان شده بود پس از رحلت آن حضرت و شهادت حضرت زهرا علیها السلام و بروز رفتارهای جاهلی به فراموشی سپرده شد و به جز معدودی از شیعیان امام علی علیه السلام (صحابهٔ خاصّ پیامبر)، کسی از جایگاه والای اهل بیت علیهم السلام آگاه نبود. تحلیل حضرت زهرا علیها السلام از این واگرایی، بسیار دقیق و قابل تأمّل است.۴

1.. رجال البرقی، ج ۱، ص ۶۱؛ تحف العقول، ص۲۳۴.

2.. «ادبیات سخنان امام سجّاد و صحیفۀ سجّادیه»، فصل‌نامهٔ اندیشۀ دینی دانشگاه شیراز، شمارهٔ ۱۵، تابستان ۱۳۸۴.

3.. سورۀ شورا، آیۀ ۲۳: «قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا ٱلْمَوَدَّةَ فِى ٱلْقُرْبَىٰ ».

4.. حضرت زهرا علیها السلام در خطبهٔ خود فرمود: «فلمّا اختار اللّه لنبیه دار أنبیائه و مأوى أصفیائه، ظهر فیكم حسیكة النّفاق و سمل جلباب الدّین و نطق كاظم الغاوین و نبغ خامل الأقلّین و هدر فنیق المبطلین فخطر في عرصاتكم و اطلع الشیطان رأسه من مغرزه هاتفا بكم، فألفاكم لدعوته مستجیبین و للغرّة فیه ملاحظین، ثمّ استنهضكم فوجدكم خفافاً و أحمشكم فألفاكم غضاباً، فوسمتم غیر إبلكم و أوردتم غیر شربكم، هذا و العهد قریب و الكلم رحیب و الجرح لمّا یندمل و الرّسول لمّا یقبر، ابتدارا زعمتم خوف الفتنة، «أَلَا فِى ٱلْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ »؛ اما هنگامى كه خداوند سراى پيامبران را براى پيامبرش بر گزيد، و جايگاه برگزيدگانش را منزلگاه او ساخت، ناگهان كينه‌هاى درونى و آثار نفاق در ميان ←← شما ظاهر گشت، و پردهٔ دين كنار رفت، و گمراهان به صدا در آمدند، و گم‌نامانِ فراموش‌شده سر بلند كردند، نعره‏هاى باطل بر خاست و در صحنهٔ اجتماع شما به حركت در آمدند. شيطان سرش را از مخفيگاه خود بيرون كرد و شما را به سوى خود دعوت كرد، و شما را آمادهٔ پذيرش دعوتش يافت و منتظر فريبش! سپس شما را دعوت به قيام كرد و سبكبار براى حرکت يافت! شعله‏هاى خشم و انتقام را در دل‌هاى شما بر افروخت، و آثار غضب در شما نمايان گشت. و همين امر سبب شد بر غير شتر خود علامت نهيد، و در غير آبشخور خود وارد شويد، [و به سراغ چيزى رفتيد كه از آنِ شما نبود و در آن حقّى نداشتيد و سرانجام به غصب حكومت پرداختيد]؛ در حالى كه هنوز چيزى از رحلت پيامبر نگذشته بود، زخم‌هاى مصيبت ما وسيع و جراحات قلبى ما التيام نيافته، و حتّى هنوز پيامبر( به خاك سپرده نشده بود. بهانهٔ شما اين بود كه مى ترسيم فتنه‏اى برپا شود. و چه فتنه‏اى از اين بالاتر كه در آن افتاديد؟ و همانا دوزخ به كافران احاطه دارد». کشف الغمّة، ج ۱، ص ۴۸۵؛ کفایة الأثر، ص ۳۶؛ دلائل الإمامة، ص ۳۴.


نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
102

صادق علیه السلام، تعداد اصحاب خاصّ امام سجّاد علیه السلام _ که در روایتی دیگر «ثقات علی‌‌بن‌الحسین علیهما السلام » نامیده شده‌اند۱ _ سه تا پنج۲ نفر نام برده شده است: ابو خالد كابُلی، یحیى بن اُمّ طویل، جُبَیر بن مطعم، ابو حمزه ثَمالی و جابر بن عبد الله انصاری. این عدّه تلاش زیادی برای تبیین جایگاه امامت نمودند. ابو خالد کابلی و چند نفر دیگر، پس از ناکامی در ترویج اندیشهٔ خود، با تقیّهٔ شدید یا فرار به مکّه، جان سالم به در ‌بردند و چند نفر هم به شهادت رسیدند.۳

یحیی بن امّ طویل در مسجد مدینه، مردم را به خاطر بی‌توجّهی به این وضعیت، نکوهش می‌کند و در باب کناسه به ‌شدّت سخن به انتقاد از فضای دوران می‌گشاید و سرانجام نیز به جرم امتناع از دشنام‌گویی به امیرالمؤمنین علیه السلام، به دست حجّاج به شهادت می‌رسد.۴ جُبَیر بن مطعم نیز وضعی مشابه او پیدا می‌کند.۵ با این همه، هیچ جنبش فرهنگی‌ای در جامعه رخ نمی‌دهد.

این سخن امام سجّاد علیه السلام، به‌درستی ترسیم کننده فضای فرهنگی و اجتماعی زمانه است:

نمی‌دانیم با مردم چگونه رفتار کنیم؛ اگر برایشان از آنچه که از کلام رسول خدا صلّی الله علیه وآله می‌دانیم بیان کنیم، به تمسخر می‌گیرند و اگر سکوت کنیم، برای ما جایز نیست.۶

امام سجّاد علیه السلام به سبب همین انحطاط معنوی جامعه، نشر معارف را با

1.. رجال الکشّی، ص ۱۲۴؛ الاختصاص، ص ۶.

2.. الکافی، ج ۱، ص ۴۷۲.

3.. رجال الکشّی، ص ۱ _ ۶.

4.. الکافی، ج ۲، ص ۳۷۹.

5.. برای آگاهی از سرنوشت این عده، ر.ک: رجال الکشّی، ص ۳۳۹.

6.. الکافی، ج ۳، ص ۲۳۴.

  • نام منبع :
    نقش عناصر تاریخی در تبیین عقاید اهل بیت علیهم السلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5234
صفحه از 211
پرینت  ارسال به