191
نهج الذكر - با ترجمه فارسي - جلد سوّم

درآمد

واژه شناسى «استعاذه»

كلمه «استعاذه» از مادّه «عوذ» به معناى التجا و پناه بردن است . اين مادّه وقتى به باب استفعال برده شود ، به معناى پناه جستن و پناهجويى و نيز به معناى گفتن «أعوذ باللّه من الشيطان الرجيم» است .
ابن فارس در اين باره مى گويد :
مادّه «عوذ» ، يك اصل صحيح است و بر يك معنا دلالت دارد و آن پناه بردن به چيزى است . سپس بر هر چيزى كه به چيزى بچسبد يا همراه آن باشد ، اطلاق مى شود . خليل مى گويد : مى گويى : «أعوذ باللّه جلّ ثناؤه» ، يعنى : به او ـ تبارك و تعالى ـ ملتجى شدم . مصدر آن ، عَوذ و عِياذ است . ۱
ابن منظور ، در تبيين معناى «عوذ» و «استعاذه» مى گويد :
عوذ ـ كه عاذ بِهِ ، يعوذ ، عوذاً ، عياذاً و معاذاً از آن است ـ يعنى : به او پناه برد و مُلتجى شد و متمسّك گرديد ... و «استعذتُ به» ، يعنى : به او پناه بردم . جمله «معاذ اللّه » ، يعنى : به خدا پناه مى برم ... در قرآن آمده است : «فَإِذَا قَرَأْتَ

1.معجم مقاييس اللغة : ج ۴ ص ۱۸۳ .


نهج الذكر - با ترجمه فارسي - جلد سوّم
190
  • نام منبع :
    نهج الذكر - با ترجمه فارسي - جلد سوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    رسول افقي، حميد رضا شيخي
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    02/01/1387
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4668
صفحه از 599
پرینت  ارسال به