233
منتخب ميزان الحكمة

۶۱ ترسويى

۳۲۵ ـ نكوهش ترسويى

۱۰۳۹.امام على عليه السلام :ترسويى، عيب و كاستى است.

۱۰۴۰.امام على عليه السلام :ترسويى و آزمندى و بُخل،خويهاى بدى هستند كه از بدگمانى به خداوند سبحان مايه مى گيرند.

۱۰۴۱.امام على عليه السلام :از ترسويى دورى كنيد كه آن ننگ و كاستى است.

۱۰۴۲.امام على عليه السلام :ترسويى زياد، از ناتوانى نفس و سستى يقين است.

۱۰۴۳.امام حسن عليه السلامـ در پاسخ به اين پرسش كه: ترسويى چيست؟ ـفرمود : دليرى كردن بر دوست و گريختن از دشمن.

۳۲۶ ـ آدم ترسو و جنگ

۱۰۴۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس مى ترسد ، نجنگد .

۱۰۴۵.امام على عليه السلام :روا نيست كه آدم ترسو به جنگ برود؛ زيرا به سرعت فرار مى كند. بلكه بايد ببيند با چه ابزارى مى خواست بجنگد، آن را در اختيار ديگرى بگذارد. در اين صورت همانند اجر آن جنگجو را دارد و از اجر او (جنگجو) نيز چيزى كم نمى شود.

۶۲مجادله كردن ۱

۳۲۷ ـ مجادله نكوهيده

قرآن :

«بعضى از مردم بى هيچ دانشى درباره خدا مجادله مى كنند و از هر شيطان سركشى پيروى مى نمايند».

«جز آنها كه كفر ورزيدند در آيات خدا جدال نمى كنند؛ پس، رفت و آمدشان در شهرها تو را نفريبد».

ر.ك : آل عمران : آيه ۶۶ و اعراف : آيه ۷۱ و انفال : آيه ۶ و كهف : آيات ۵۴ ، ۵۶ و مريم : آيه ۹۷ و حجّ : آيات ۸ ، ۹ ، ۶۸ و فرقان : آيه ۵۰ و شورا : آيه ۳۵ و زخرف : آيه ۵۷ .

حديث :

۱۰۴۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ قومى گمراه نشد مگرآن كه به بحث و جدال تكيه كرد .

۱۰۴۷.امام على عليه السلام :از جدال كردن بپرهيزيد كه اين كار شك و دو دلى به بار مى آورد .

ر.ك : عنوان ۳۶۳ «مجادله» ؛ عنوان ۳۷۷ «مناظره» .

۳۲۸ ـ مجادله نيكو

قرآن :

«[ مردم را ] با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت بخوان و با آنان به شيوه اى كه نيكوترست مجادله كن. همانا پروردگارت به كسانى كه از راه او منحرف شده اند داناتر و به هدايت يافتگان [ نيز ]داناتر است».

1.براى آشنايى با موضوع جدَل و گفتگو در تاريخ فلسفه ، و اديان مراجعه كنيد به پيش گفتار كتاب گفتگوى تمدنها در قرآن و حديث .


منتخب ميزان الحكمة
232

۶۱ الجُبن

۳۲۵ ـ ذَمُّ الجُبنِ

۱۰۳۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الجُبنُ مَنْقَصةٌ . ۱

۱۰۴۰.عنه عليه السلام :الجُبنُ والحِرصُ والبُخلُ غرائزُ سُوءٍ يَجمعُها سُوءُ الظَّنِّ باللّهِ سبحانَهُ . ۲

۱۰۴۱.عنه عليه السلام :احْذَروا الجُبنَ؛فإنَّهُ عارٌ ومَنْقَصةٌ . ۳

۱۰۴۲.عنه عليه السلام :شِدّةُ الجُبنِ مِن عَجْزِ النَّفْسِ وضَعفِ اليقينِ . ۴

۱۰۴۳.الإمامُ الحسنُ عليه السلامـ وقد سُئلَ عن الجُبن ـ: الجُرأةُ على الصَّديقِ ، والنُّكُولُ عَن العَدُوِّ . ۵

۳۲۶ ـ الجَبانُ وَالغَزوُ

۱۰۴۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَن أحَسَّ مِن نَفسِهِ جُبنا فَلا يَغزُ . ۶

۱۰۴۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :لا يَحِلُّ للجَبانِ أنْ يَغْزوَ لأنّهُ يَنْهَزمُ سريعا ، ولكنْ لِيَنْظُرْ ما كانَ يُريدُ أنْ يَغْزوَ بهِ فليُجَهِّزْ بهِ غيرَهُ ؛ فإنَّ لَهُ مِثلَ أجرِهِ ولا يَنْقصُ مِن أجرِهِ شيءٌ . ۷

۶۲ الجدال ۸

۳۲۷ ـ الجِدالُ المَذمومُ

الكتاب :

(وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ) . ۹

(ما يُجَادِلُ فِي آيَاتِ اللّهِ إلَا الَّذِينَ كَفَرُوا فَلا يَغْرُرْكَ تَقَلُّبُهُمْ فِي البِلادِ) . ۱۰

(انظر) آل عمران : ۶۶ و الأعراف: ۷۱ و الأنفال : ۶ و الكهف: ۵۴ ، ۵۶ ومريم: ۹۷ و الحجّ: ۸، ۹، ۶۸ والفرقان : ۵۰ والشورى : ۳۵ والزخرف: ۵۷ .

الحديث :

۱۰۴۶.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :ما ضَلَّ قَومٌ إلّا أوْثَقواالجَدَلَ . ۱۱

۱۰۴۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إيّاكُم والجِدالَ ؛ فإنّه يُورِثُ الشَّكَّ . ۱۲

(انظر) عنوان۳۶۳ «المراء»؛ عنوان ۳۷۷ «المناظرة».

۳۲۸ ـ الجِدالُ الحَسَنُ

الكتاب:

(ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ) . ۱۳

1.نهج البلاغة : الحكمة ۳.

2.غرر الحكم : ۱۸۳۷

3.غرر الحكم : ۲۵۸۲

4.غرر الحكم : ۵۷۷۳.

5.تحف العقول : ۲۲۵.

6.دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۳۴۲ .

7.بحار الأنوار : ۱۰۰/۴۹/ ۱۶.

8.لأجل التعرّف على موضوع الجدال والحوار في تاريخ الفلسفة والأديان يراجع مدخل كتاب «الحوار بين الحضارات في الكتاب والسنّة» .

9.الحجّ : ۳.

10.غافر : ۴.

11.بحار الأنوار : ۲/۱۳۸/۵۲.

12.الخصال : ۶۱۵/۱۰.

13.النحل : ۱۲۵.

  • نام منبع :
    منتخب ميزان الحكمة
    سایر پدیدآورندگان :
    سيد حميد حسيني، حميد رضا شيخي، سيّد محمّدکاظم طباطبايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1387
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20420
صفحه از 1425
پرینت  ارسال به