حسین بن سعید اهوازی از اصحاب امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم السّلام۱ درباره عصمت ائمه علیهم السّلام ادعای عدم خلافت بین علمای شیعه کرده است: «لا خلاف بین علماءنا فی انهم علیهم السّلام معصومون من کل قبیح مطلقاً».۲و۳
از این عبارت استفاده میشود که اولاً در عصر این امامان، عصمت ائمه علیهم السّلام مورد اتفاق علمای امامیه بوده؛ ثانیاً تصریحی روشن برای درک منشأ عصمت از آن برداشت نمیشود.
عثمان بن سعید عمری، نخستین نایب خاص امام زمان علیه السّلام، دعایی املا کرده و در آن از امام عصر علیه السّلام چنین یاد کرده است:
فَإِنَّهُ الْهَادِی وَالْمُهْتَدِی وَالْقَائِمُ الْمَهْدِی الطَّاهِرُ التَّقِی النَّقِی الزَّکی الرَّضِی الْمَرْضِی الصَّابِرُ الْمُجْتَهِدُ الشَّکور... فَإِنَّهُ عَبْدُک الَّذِی اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِک وَارْتَضَیتَهُ لِنُصْرَةِ نَبِیک وَاصْطَفَیتَهُ بِعِلْمِک وَعَصَمْتَهُ مِنَ الذُّنُوبِ وَبَرَّأْتَهُ مِنَ الْعُیوبِ وَأَطْلَعْتَهُ عَلَی الْغُیوبِ وَأَنْعَمْتَ عَلَیهِ وَطَهَّرْتَهُ مِنَ الرِّجْسِ وَنَقَّیتَهُ مِنَ الدَّنَسِ اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَیهِ وَعَلَی آبَائِهِ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِین.۴
همانگونه که آشکار است، در این متن نیز امتناع معصوم از گناه، به خود او اسناد داده شده و بر حفظ ویژه خدا از گناه (و خطا) تصریح شده است. حداقل از عبارتهای «طاهر» (پاک)، «تقی» (پرهیزگار)، «نقی» (پاکیزه)، «زکی» (صالح)، «صابر»، «مجتهد» (کوشا) استفاده میشود که امام علیه السّلام با اراده خویش این افعال را پی گرفته است (و از اطلاق این تعبیرها عصمت آن بزرگوار
1.. الخوئی، معجم رجال الحدیث، ج۵، ص۲۴۴.
2.. الاهوازی، الزهد، ص۷۳ ؛ المجلسی، بحار الأنوار، ج۲۵، ص۲۰۷، ح ۲۰.
3.. برای دیدن برخی دیگر از دیدگاههای بزرگان شیعه درباره منشأ عصمت در این عصر ر.ک: الخیاط المعتزلی، الانتصار، ص۱۶۲ - ۱۶۳.
4.. شیخ صدوق، کمال الدین، ج۲، ص۵۱۳ - ۵۱۴.