35
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

۷۵ و ۷۶ سوره حج، ابتدا به گزینش برخی فرشتگان و انسان‏ها از سوی خدا تصریح شده و سپس به مراقبت خدا نسبت به عملکرد انبیای برگزیده توجه داده شده، تا تضمین الهی برای عصمت آنان را بیان کند. این مراقبت با تقوای کامل فرستادگان الهی و معصومان منافات ندارد بلکه مکمل، قطعی‏کننده و تضمین‏کننده آن است. ازاین‎رو هم ترک گناه از سوی معصوم، ارادی و مستند به خود اوست و هم برگزیدن، کار خدا و مستند به خدا و البته ضامن سلامت تلاش پیامبران در اجرای مأموریت محوله به آنان است.۱ اصطفا درباره پیامبر اسلام در روایات نیز به کار رفته است.۲

نمونه آیاتی که تعبیر اجتبا در آن به کار رفته، این آیه است: (وَمِنْ آبائِهِمْ وَذُرِّیاتِهِمْ وَإِخْوانِهِمْ وَاجْتَبَیناهُمْ وَهَدَیناهُمْ إِلی صِراطٍ مُسْتَقیمٍ).

نمونه‏ای از آیاتی۳ که در آنها کلمه «اختیار» به کار رفته و بر گزینش الهی

1.. ر.ک: الجن: ۲۸ و الطباطبائی، المیزان، ج۱۴، ص۴۱۰.

2.. مانند سخن امیر مؤمنان علیه السّلام در خطبه جنگ صفین: «وَأَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیک لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ أَرْسَلَهُ بِالْهُدی وَدِینِ الْحَقِّ ارْتَضَاهُ لِذَلِک وَکانَ أَهْلَهُ وَاصْطَفَاهُ علی جَمِیعِ الْعِبَادِ لِتَبْلِیغِ رِسَالَتِهِ وَجَعَلَهُ رَحْمَةً مِنْهُ علی خَلْقِهِ فَکانَ کعِلْمِهِ فِیهِ رَءُوفاً رَحِیماً أَکرَمَ خَلْقِ اللَّهِ حَسَباً وَأَجْمَلَهُ مَنْظَراً وَأَسْخَاهُ نَفْساً وَأَبَرَّهُ بِوَالِدٍ وَأَوْصَلَهُ لِرَحِمٍ وَأَفْضَلَهُ عِلْماً وَأَثْقَلَهُ حِلْماً وَأَوْفَاهُ بِعَهْدٍ وَآمَنَهُ علی عَقْدٍ لَمْ یتَعَلَّقْ علیهِ مُسْلِمٌ وَلَا کافِرٌ بِمَظْلِمَةٍ قَطُّ بَلْ کانَ یظْلَمُ فَیغْفِرُ وَیقْدِرُ فَیصْفَحُ وَیعْفُو حَتَّی مَضَی صَلَّی اللَّهُ علیهِ مُطِیعاً لِلَّهِ صَابِراً علی مَا أَصَابَهُ مُجَاهِداً فِی اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ حَتَّی أَتَاهُ الْیقِینُ صلی الله علیه و آله» (المنقری، وقعة صفین، ص۳۱۴).

3.. همچنین ر.ک: دخان: ۳۲ (به ضمیمه حدیث ذیل آن در: الحسینی الأسترآبادی الغروی، تأویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة، ص۵۵۶) و قصص: ۶۸ (و روایلات ذیل آن: ثقفی، الغارات، ج۱، ص۱۱۵؛ الکلینی، الکافی، ج۱، ص۲۰۱؛ الخراز القمی الرازی، کفایة الأثر فی النص علی الأئمة الإثنی عشر، ص۱۹۹؛ ابن شعبة حرانی، تحف العقول، ص۳۲۹).


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
34

اصطفا، گزینش خالص است (همان‎گونه که اختیار، گزینش برتر است).۱ اصطفا از سوی خدا، ملازم و مستلزم با تسلیم محض عبد در همه امور خویش است و تسلیم محض در مقام اطاعت خدا، مستلزم عصمت عبد از گناه است.۲ تعدادی از بزرگان از این واژه درباره انبیا علیهم السّلام استفاده عصمت از گناه کرده‏اند. اصطفا در آیات و روایات متعدد برای معصومان علیهم السّلام به کار رفته است.۳ (در آیه

1.. الزبیدی، تاج العروس، ج۹، ص۶۰۱.

2.. ر.ک: الطباطبائی، المیزان، ج۳، ص۱۶۴ و ج۱۷، ص۲۱۲؛ الرازی، التفسیر الکبیر، ج۳، ص۴۵۶ و ج۴، ص۶۲.

3.. (ٱللَّهُ يَصْطَفِى مِنَ ٱلْمَلَائِكَةِ رُسُلاً وَ مِنَ ٱلنَّاسِ إِنَّ ٱللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ * يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ وَ إِلَى ٱللَّهِ تُرْجَعُ ٱلْأُمُورُ ؛ خدا از میان فرشتگان رسولانی برمی‏گزیند، و نیز از میان مردم. بی‏گمان خدا شنوای بیناست * آنچه در دسترس آنان و آنچه پشت سرشان است می‏داند و [همه] کارها به خدا بازگردانیده می‏شود)، الحج: ۷۵ - ۷۶؛ و ص: ۴۵ - ۴۸؛ الإمام الجواد علیه السّلام: «الحَمدُ للّهِ الَّذی خَلَقَنا مِن نورِهِ بِیدِهِ، واصطَفانا مِن بَرِیتِهِ، وجَعَلَنا امناءَهُ علی خَلقِهِ»؛ «سپاس خدایی را که ما را با دست خود از نور خویش آفرید و از میان بندگانش ما را برگزید و ما را معتمدان در میان خلایقش قرار داد» (طبری، دلائل الامامة، ص۳۸۴، ح ۳۴۲، ابن‎شهرآشوب، المناقب، ج۴، ص۳۸۷). امام کاظم علیه السّلام در دعای خویش می‏فرماید: «وَ شَفِّعْ وَلَایتِی وَوَسِیلَتِی بِمُحَمَّدٍ نَبِیک وَصَفِیک وَخَاصَّتِک وَخَالِصَتِک وَرَسُولِک النَّذِیرِ الْمُنْذِرِ الطِّیبِ الطَّاهِرِ وَأَخِیهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَقَائِدِ الْمُؤْمِنِینَ إِلَی جَنَّاتِ النَّعِیمِ وَبِفَاطِمَةَ الْکرِیمَةِ الزَّاهِرَةِ الطَّاهِرَةِ وَالْأَئِمَّةِ مِنْ ذُرِّیتِهِمُ الطَّاهِرِینَ الْأَخْیار» (ابن‎طاووس، مهج الدعوات، ص۲۴۲). امام صادق علیه السّلام در تعقیب نمازهای واجب پنجگانه می‏فرماید: «اللَّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدٍ الْبَشِیرِ النَّذِیرِ السِّرَاجِ الْمُنِیرِ الطُّهْرِ الطَّاهِرِ الْخَیرِ الْفَاضِلِ خَاتَمِ أَنْبِیائِک وَسَیدِ أَصْفِیائِک وَخَالِصِ أَخِلَّائِک... وَصَلِّ علی آلِهِ الطَّاهِرِینَ الْأَخْیارِ الْأَتْقِیاءِ الْأَبْرَارِ الَّذِینَ انْتَجَبْتَهُمْ لِدِینِک وَاصْطَفَیتَهُمْ مِنْ خَلْقِک وَائْتَمَنْتَهُمْ علی وَحْیک وَجَعَلْتَهُمْ خُزَّانَ عِلْمِک وَتَرَاجِمَةَ کلِمَاتِک وَأَعْلَامَ نُورِک وَحَفَظَةَ سِرِّک وَأَذْهَبْتَ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَطَهَّرْتَهُمْ تَطْهِیراً»، فلاح السائل، ص۲۴۱؛ امام باقر علیه السّلام درباره اهل‎بیت علیهم السّلام فرمود: «... اخْتَارَهُمْ وَانْتَجَبَهُمْ وَارْتَضَاهُمْ وَاصْطَفَاهُمْ فَجَعَلَهُمْ عَلَماً لِعِبَادِهِ وَأَدِلَّاءَ لَهُمْ علی صِرَاطِهِ فَهُمُ الْأَئِمَّةُ [وَ] الدُّعَاةُ وَالْقَادَةُ الْهُدَاةُ وَالْقُضَاةُ الْحُکامُ وَالنُّجُومُ الْأَعْلَامُ وَالْأُسْوَةُ [الْأُسْرَةُ] الْمُتَخَیرَةُ وَالْعِتْرَةُ الْمُطَهَّرَةُ وَالْأُمَّةُ الْوُسْطَی وَالصِّرَاطُ الْأَعْلَمُ وَالسَّبِیلُ الْأَقْوَمُ ...» (فرات کوفی، تفسیر فرات الکوفی، ص۳۳۷). الامام الصادق علیه السّلام فِیمَا وَصَفَ لَهُ مِنْ شَرَائِعِ الدِّین ـ : «وَ لَا(( یفْرِضُ اللَّهُ عز و جل علی عِبَادِهِ طَاعَةَ مَنْ یعْلَمُ أَنَّهُ یغْوِیهِمْ وَیضِلُّهُمْ وَلَا یخْتَارُ لِرِسَالَتِهِ وَلَا یصْطَفِی مِنْ عِبَادِهِ مَنْ یعْلَمُ أَنَّهُ یکفُرُ بِهِ وَیعْبُدُ الشَّیطَانَ دُونَهُ وَلَا یتَّخِذُ علی خَلْقِهِ حُجَّةً إِلَّا مَعْصُوماً.» (ابن‏بابویه، التوحید، ص۴۰۷؛ الخصال، ج۲، ص۶۰۸؛ همو، عیون أخبار الرضا علیه السّلام، ج۲، ص۱۲۵، باب ما کتبه الرضا علیه السّلام للمأمون فی محض الإسلام و شرائع الدین).

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2093
صفحه از 258
پرینت  ارسال به