است و طبعاً این اشکال سخنان معتزله را نیز در بر خواهد گرفت.
افزون بر آنچه گذشت، فرایندمدار بودنِ منشأ عصمت و سیر تحقق آن (آنگونه که در آیات و روایات گذشت)۱ در آثار بزرگان معتزله به چشم نمیخورد.
آنچه در اینجا ارزش اندیشیدن دارد، مهمترین تفاوتهای نظریهپردازی بر اساس اندیشه معتزله و چارچوب آیات و روایات این موضوع است. به نظر میرسد که عمده توجه معتزله در این مسئله، مبانی عقلی آنان در این مسئله است. آنان از سویی قائل به اختیار، قدرت و اراده انسان هستند و از سوی دیگر عصمت را لطف میدانند. شاید مهمترین مؤلفههایی که چارچوب اندیشه عقلگرای معتزلی برای عصمت به ما ارائه میدهد، چیزی جز لطف خدا همراه اراده معصوم در ترک گناه نباشد. ممکن است بتوان گفت که تکیه صرف به عقل، چیزی بیش از این مقدار را هم در بر ندارد. این در حالی است که آیات و روایات، ابعادی وسیع از این موضوع را تشریح میکند و منظومهای منسجم و شفاف را به ما میدهد. این متون از سویی، امر بین الامرین را طرح میکند که با تفسیر اهلالبیت علیهم السّلام از آن، تفاوتهای آشکاری با اختیارگرایی معتزله دارد.۲
از سوی دیگر، متون وحیانی، بسیاری از جزئیات الطاف الهی به معصوم را تشریح میکنند که بیشتر آنها در عبارات معتزله و پیروانشان غایب است. همچنین همانگونه که گذشت، تلاش بسیار معصوم در حفظ اندیشه و عمل