181
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

است و طبعاً این اشکال سخنان معتزله را نیز در بر خواهد گرفت.

افزون بر آنچه گذشت، فرایندمدار بودنِ منشأ عصمت و سیر تحقق آن (آن‏گونه که در آیات و روایات گذشت)۱ در آثار بزرگان معتزله به چشم نمی‏خورد.

آنچه در اینجا ارزش اندیشیدن دارد، مهم‎ترین تفاوت‏های نظریه‏پردازی بر اساس اندیشه معتزله و چارچوب آیات و روایات این موضوع است. به نظر می‏رسد که عمده توجه معتزله در این مسئله، مبانی عقلی آنان در این مسئله است. آنان از سویی قائل به اختیار، قدرت و اراده انسان هستند و از سوی دیگر عصمت را لطف می‏دانند. شاید مهم‎ترین مؤلفه‏هایی که چارچوب اندیشه عقل‏گرای معتزلی برای عصمت به ما ارائه می‏دهد، چیزی جز لطف خدا همراه اراده معصوم در ترک گناه نباشد. ممکن است بتوان گفت که تکیه صرف به عقل، چیزی بیش از این مقدار را هم در بر ندارد. این در حالی است که آیات و روایات، ابعادی وسیع از این موضوع را تشریح می‏کند و منظومه‏ای منسجم و شفاف را به ما می‏دهد. این متون از سویی، امر بین الامرین را طرح می‏کند که با تفسیر اهل‎البیت علیهم السّلام از آن، تفاوت‏های آشکاری با اختیارگرایی معتزله دارد.۲

از سوی دیگر، متون وحیانی، بسیاری از جزئیات الطاف الهی به معصوم را تشریح می‏کنند که بیشتر آنها در عبارات معتزله و پیروانشان غایب است. همچنین همان‎گونه که گذشت، تلاش بسیار معصوم در حفظ اندیشه و عمل

1.. ممکن است گفته شود: مگر انتظار هست که معتزله، ماتریدیه و اشاعره از روایات اهل‏بیت علیهم السّلام استفاده کنند؟ پاسخ، منفی است؛ اما می‏توان این نکته را استنتاج کرد که اولاً آنان از یکی از منابع مهم معرفتی در این مسئله، عمداً یا غیر عمدی، محروم بوده‏اند؛ ثانیاً با منابع معرفتی ناقص (مانند اکتفا به عقل) و یا تکیه بر منابع تحریف‏شده و مغشوش (مانند روایات عامه) در این موضوع نمی‏توان راه به جایی برد.

2.. البته بررسی تفاوت‏های تفویض معتزله و امر بین الامرین از دیدگاه اهل‏البیت علیهم السّلام از محدوده این پژوهش بیرون است.


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
180

۱. همان‎گونه که گذشت، معتزله تصریح کرده‏اند لطفی که در عصمت مطرح است، از معصوم سلب اختیار نمی‏کند و معصوم با اختیار خود گناهان را ترک می‏کند. همان‎گونه که گذشت، این مطلب با محتوای آیات و روایات مطابق است؛۱

۲. متکلمان معتزلی هم اگرچه به لطف بودن عصمت و بقای اختیار معصوم تصریح کرده‏اند و این هر دو مطابق آیات و روایات است؛ اما به جزئیات لطف (مانند تصریح آیات و روایات به «عصمت»، اذهاب رجس و تطهیر، برگزیدن»، «تأیید و نصرت الهی»، «اعطای علم» و مانند آنها که در تحلیل آیات و روایات گذشت) تصریح نکرده و لایه‏های آن را نکاویده‏اند. همچنین به چگونگی «امتناع معصوم از قبیح»۲ آن‏گونه که در آیات و روایات بدان تصریح شده (مانند استعصام، اعتصام، تقوی و طاعت که در بخش نخست گذشت) نپرداخته‏اند. ممکن است عذر آورده و گفته شود که عمده استدلال‏های معتزله متکی بر عقل بوده و تحلیل عقلی ما را به این جزئیات رهنمون نمی‏گردد. پاسخ این است که ممکن است این مسئله (منشأ عصمت) بتواند یکی از مواردی باشد که اثبات می‏کند که عقل انسان به‏تنهایی به همه زوایای حقیقت و دین دسترسی ندارد و تحلیل‏هایی که تنها متکی بر عقل باشد در بسیاری از ابعاد مطالب دینی، ناقص

1.. البته باید توجه داشت که اولاً در روایات از عصمت تعبیر به لطف نشده؛ ثانیاً ظاهراً معنای لطف در روایات و کلام معتزله یکسان نیست؛ زیرا بسیاری از معتزله و قائلان به لطف در میان متکلمان امامیه، لطف را بر خدا واجب می‏دانند درحالی‏که در آیات و روایات، دلیلی بر وجوب لطف از سوی خدا در همه موارد وجود ندارد و به عکس آن در مواردی، خذلان مطرح است. ظاهراً در تعدادی از روایات، واژه «لطف» به معنای رحمت و توفیق است. برای اطلاع بیشتر ر.ک: المجلسی، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج۲، ص۱۹۰ - ۱۹۲؛ المازندرانی، شرح الکافی - الأصول و الروضة، ج۵، ص۳۲ - ۳۳.

2.. ر.ک: ابن‎ابی الحدید، شرح نهج البلاغة، ج۷، ص۷.

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2591
صفحه از 258
پرینت  ارسال به