توضیحات وی درباره عصمت در شرح اصول الخمسه،۱ همانند مطالبی است که در متشابه القرآن آورده؛ جز اینکه وی انسان را با وجود این لطف، همانند کسی دانسته که از انجام گناهان بازداشته شده است.۲
از این عبارت وی دانسته میشود که وی لطفی را که منجر به عصمت میشود در حدی قوی میداند که گویا به طور فیزیکی، معصوم از ارتکاب قبیح منع شده و گویا که انجام گناهان برای وی استحاله وقوعی پیدا کرده است. این توضیح هم در عبارات معتزلیان پیش از وی یافت نمیشود. ازاینرو وی در ادامه، عصمت را بر غیر انبیا و کسانی که در حد ایشان باشند: قابل اطلاق نمیداند.۳
اگر کسی عصمت را بازداشتن از اقدام بر انجام معصیت تعریف کند، قاضی عبدالجبار سخن وی را در حد قول مجبره میداند و لازمه سخن وی را سلب قدرت از معصوم ارزیابی میکند.۴
این توضیح وی نیز نشان میدهد که وی افزون بر تعریف عصمت و بیان منشأ آن، به نظریههای رقیب مانند دیدگاه جبرگرایان درباره عصمت و مبانی و لوازم آن توجه دارد؛ زیرا هم ریشه آن را سلب قدرت معصوم میداند و هم لازمه آن را مکلف نبودن معصوم و عدم استحقاق وی برای مدح و ثواب میشمارد.۵
1.. برخی پژوهشگران در انتساب «شرح الاصول الخمسة» به قاضی عبدالجبار تردید کردهاند و آن را نوشته القاضی عبدالجبار قوامالدین مانکدیم دانستهاند. برخی دیگر بر این باورند که حتی اگر این اثر از مانکدیم باشد، تقریر مطالبی است که از استاد خود، اخذ کرده است.
2.. القاضی عبدالجبار، شرح اصول الخمسة، ص۵۲۹.
3.. همان، ص۵۲۹.
4.. القاضی عبدالجبار، المغنی فی ابواب العدل و التوحید، ج۱۳، ص۱۷؛ ر.ک: همان، ج۲۰، ص۸۶.
5.. القاضی عبدالجبار، المغنی فی ابواب العدل والتوحید، ج۱۳، ص۱۷.