119
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

فلسفی). همچنین وی در این تعریف، دلیل امتناع وقوع معصیت را، انتفای داعی برای معصوم و وجود صارف برای ارتکاب آن می‏داند. این تفصیل نیز در بعضی تعریف‏های مذکور در کلام متکلمان بغداد دیده نمی‏شود. افزون بر این، وی در این تعریف، وقوع معصیت را با توجه به قدرت معصوم، ممکن؛ و با توجه به عدم داعی و وجود صارف برای وی ممتنع می‏داند. این تفصیل که به هدف جمع میان قدرت معصوم و استحاله وقوعی معصیت است، نیز در کلام برخی از متکلمان پیشین به چشم نمی‏خورد و نکته مهم و لطیفی است. البته همان‎گونه که گذشت، برخی متکلمان بزرگ مانند خواجه به بیشتر این دقایق توجه داشته‏اند.

ازاین‎رو اگرچه گفته شد که وی این تعریف را نپذیرفته، اما انصافاً در تقریر آن در حدی تلاش کرده که در سخنان متکلمان پیش از وی کمتر به چشم می‏خورد و این خود از بلوغ اندیشه کلامی فاضل مقداد، حداقل در تقریر این موضوع حکایت می‏کند.

فاضل مقداد در تعدادی دیگر از آثار کلامی خویش عصمت را به گونه‏ای تعریف کرده که هم از تعریف فلاسفه و هم از تعریف متکلمان بهره برده است. برای نمونه در لوامع، عصمت را ملکه‏ای نفسانی دانسته که متصف به آن را از ارتکاب گناه باز می‏دارد با اینکه بر انجام آن قدرت دارد. این ملکه، متوقف است بر علم به زشتی‏های گناهان و فضایل طاعات؛ زیرا عفت هنگامی که در جوهر نفس حاصل شد و علم کامل به شقاوت در معصیت و سعادت در طاعت، ضمیمه آن گردید؛ آن علم، سبب رسوخ عفت در نفس می‏شود و با مداومت بر آن، ملکه می‏گردد. سپس آن ملکه به دلیل وجود ویژگی روحی یا بدنی که آن ملکه را می‏طلبد برای معصوم حاصل می‏گردد وگرنه اختصاص او


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
118

قدرت معصوم، ارتکاب گناه ممکن است و با توجه به نبود انگیزه و وجود مانع، وقوع آن، محال است.۱ تعریف او از عصمت در الاعتماد فی شرح واجب الاعتقاد۲ و الانوار الجلالیه فی شرح الفصول النصریه۳ نیز مانند سخن وی در اللوامع الالهیه است.۴

برای درک بهتر توضیح او باید به چند نکته توجه کرد: نخست اینکه وی تعریف فوق در لوامع را به اصحاب امامیه و موافقان آنان از عدلیه نسبت داده و از تعریفی که در ادامه از برخی دانشمندان آورده و آن را زیبا و جامع قلمداد کرده، فهمیده می‏شود آنچه را به اصحاب امامیه و موافقان آنان از عدلیه منسوب ساخته، مورد رضایت وی نیست و آن را کامل نمی‏داند. خواهد آمد که آن تعریف، احتمالاً از فخر رازی در محصل افکار المتقدمین والمتأخرین۵ است.

ازاین‎رو شاید بتوان استنتاج کرد که تبعیت صرف از متکلمان بغداد را نیکو نمی‏داند و تلفیق دیدگاه متکلمان و فلاسفه را صحیح و کامل می‏شمارد. نکته دوم اینکه برخی ظرایفی که وی در تعریف منسوب به اصحاب امامیه آورده، در تعریف برخی متکلمان بغداد، یا نیست یا با این تفصیل به چشم نمی‏خورد؛ مانند اینکه وی در این تعریف، نتیجه لطف را امتناع وقوع معصیت می‏داند که منظور، امتناع وقوعی است؛ درحالی‎که در تعریف برخی متکلمان بغداد، امتناع از معصیت به خود معصوم نسبت داده شده (که مفهومی کلامی است نه

1.. الفاضل المقداد، اللوامع الالهیة فی المباحث الکلامیه، ص۲۴۳.

2.. همو، الاعتماد فی شرح واجب الاعتقاد، ص۴۲.

3.. همو، الانوار الجلالیة فی شرح الفصول النصیریة، ص۱۴۹ ـ ۱۵۰.

4.. همو، اللوامع الالهیة فی المباحث الکلامیه، ص۲۴۳.

5.. از متن محصل استفاده می‏شود که احتمالاً فخر رازی این تعریف را از دیگران گرفته است و احتمالاً آن را قبول دارد.

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3601
صفحه از 258
پرینت  ارسال به