قدرت معصوم، ارتکاب گناه ممکن است و با توجه به نبود انگیزه و وجود مانع، وقوع آن، محال است.۱ تعریف او از عصمت در الاعتماد فی شرح واجب الاعتقاد۲ و الانوار الجلالیه فی شرح الفصول النصریه۳ نیز مانند سخن وی در اللوامع الالهیه است.۴
برای درک بهتر توضیح او باید به چند نکته توجه کرد: نخست اینکه وی تعریف فوق در لوامع را به اصحاب امامیه و موافقان آنان از عدلیه نسبت داده و از تعریفی که در ادامه از برخی دانشمندان آورده و آن را زیبا و جامع قلمداد کرده، فهمیده میشود آنچه را به اصحاب امامیه و موافقان آنان از عدلیه منسوب ساخته، مورد رضایت وی نیست و آن را کامل نمیداند. خواهد آمد که آن تعریف، احتمالاً از فخر رازی در محصل افکار المتقدمین والمتأخرین۵ است.
ازاینرو شاید بتوان استنتاج کرد که تبعیت صرف از متکلمان بغداد را نیکو نمیداند و تلفیق دیدگاه متکلمان و فلاسفه را صحیح و کامل میشمارد. نکته دوم اینکه برخی ظرایفی که وی در تعریف منسوب به اصحاب امامیه آورده، در تعریف برخی متکلمان بغداد، یا نیست یا با این تفصیل به چشم نمیخورد؛ مانند اینکه وی در این تعریف، نتیجه لطف را امتناع وقوع معصیت میداند که منظور، امتناع وقوعی است؛ درحالیکه در تعریف برخی متکلمان بغداد، امتناع از معصیت به خود معصوم نسبت داده شده (که مفهومی کلامی است نه
1.. الفاضل المقداد، اللوامع الالهیة فی المباحث الکلامیه، ص۲۴۳.
2.. همو، الاعتماد فی شرح واجب الاعتقاد، ص۴۲.
3.. همو، الانوار الجلالیة فی شرح الفصول النصیریة، ص۱۴۹ ـ ۱۵۰.
4.. همو، اللوامع الالهیة فی المباحث الکلامیه، ص۲۴۳.
5.. از متن محصل استفاده میشود که احتمالاً فخر رازی این تعریف را از دیگران گرفته است و احتمالاً آن را قبول دارد.