بر اساس تتبع نگارنده، یکی از بهترین منابعی که علامه به تبیین دیدگاه خود درباره ماهیت و منشأ عصمت معصومان به طور جامع و مختصر پرداخته، عبارت فوق است. در این عبارت نکاتی مهم به چشم میخورد. برخی از این نکات مهم، عبارتاند از:
۱. عصمت از دیدگاه وی، کیف نفسانی است. شاید بتوان از این عبارت استفاده کرد که از دیدگاه علامه، عصمت مرتبهای بسیار اشتداد یافته از تقواست.۱ یکی از ویژگیهای تقوا این است که متقی در رفتار خویش، مجبور نیست و با اختیار خویش از ارتکاب معصیت خودداری میکند. گفتنی است که این مطلب، بسیار مشابه توضیح وی در معارج الفهم است؛۲
۲. با اینکه پیامبر با امت در اصل قدرت و توانایی برابرند، عقلاً ممتتع نیست که لطفی افزون بر الطافی که به بقیه بندگان ارزانی شده، به او داده شود و این لطف، تفضل است. از این مطلب هم سهم خدا در تحقق عصمت دانسته میشود و هم اینکه این لطف، اعطایی است نه به دلیل تلاش معصوم در کسب آن؛
۳. ممکن است که دلیل اختصاص یافتن پیامبر به این لطف، این باشد که خدای دانسته که حجج: این لطف را میپذیرند و دیگران نمیپذیرند.۳ به عبارت دیگر، ایصال لطف از سوی خدای سبحان تنها، یک سوی این ماجراست و سوی دیگر، پذیرش این عنایت از سوی مکلف است؛ یعنی چنین نیست که اگر خدای سبحان به بندهای لطف کند، به او علم دهد و یا روحالقدس در اختیار او بنهد و