303
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

دنیوی مفهوم‏سازی می‏شوند. قرآن کیفیت ادراک و احساس دشواری‏های دنیا را با واژه مس مفهوم‏سازی می‏کند: (وَ لَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَاءَ بَعْدَ ضَرَّآٰءَ مَسَّتْهُ؛ و اگر بعد از بیماری که به وی رسیده، شفا و عافیتی به او بچشانیم).۱ (وَ لَئِنْ أَذَقْنَاهُ رَحْمَةً مِّنَّا مِنْ بَعْدِ ضَرَّآٰءَ مَسَّتْهُ؛ اگر رحمتی از خود به او بچشانیم مخصوصاً بعد از بلایی که به او رسیده باشد).۲ این درحالی است که دشواری‏های اخروی با مشتقات واژه ذق بیان می‏شوند: (يَوْمَ يُسْحَبُونَ فِى ٱلنَّارِ عَلَىٰ وُجُوهِهِمْ ذُوقُوا مَسَّ سَقَرَ؛ آن روزی که در میان آتش به رو کشیده شوند بچشید درد محسوس دوزخ را).۳ استفاده از مشتقات واژه ذوق برای بیان دشواری‏های آخرت به این دلیل است که این واژه ادراک را بهتر و عمیق‏تر بیان می‏کند. «الذوق» به معنای تناول کردن چیزی با دهان است تا طعم آن بهتر ادراک و احساس گردد.۴

اگرچه قرآن شر را یک مسئله نمی‏داند، اما دشواری را از لوازم شر می‏داند و خداوند را پایگاه‏ امن برای دفع و رفع شرور معرفی می‏کند. (قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلنَّاسِ... مِن شَرِّ ٱلْوَسْوَاسِ ٱلْخَنَّاسِ؛ بگو پناه می‏برم به پروردگار مردم... از شر وسوسه‏گر نهانی).۵ (قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلْفَلَقِ * مِن شَرِّ مَا خَلَقَ؛ بگو پناه می‏برم به پروردگار صبحدم از شر هر چه که او خلق کرده و دارای شر است).۶ این دو آیه به دو دسته شر اختیاری و طبیعی اشاره دارد. در سوره ناس اشاره به شر خاص می‏شود و شرور اختیاری را که منشأ انسانی دارد، بیان می‏کند؛ اما در سوره فلق

1.. هود: ۱۰.

2.. فصلت: ۵۰.

3.. قمر: ۴۸.

4.. طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۵، ص۳۵۸.

5.. ناس: ۱ و ۴.

6.. فلق: ۱ و ۲.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
302

نکنند که این بخل به منفعت آنها خواهد بود، بلکه به ضرر آنهاست چه آنکه آن مالی که در آن بخل ورزیده‏اند، در روز قیامت زنجیر گردن آنها شود).۱ بخل موجب سرخوشی فرد بخیل می‏شود، اما اموال ذخیره‏شده در این راستا طوق عذاب می‏شوند. جهان‏بینی قرآن یک پدیده را چنین می‏بیند و پدیده را با نتیجه آن تحلیل می‏کند.

ویژگی خاص دیگری که جهان‏بینی قرآن در مسئله شر دارد، توجه به شر اخروی است. در جهان‏بینی مادی به شرور اخروی هیچ توجهی نشده است. گویا در رویکرد مادی به پدیده‏های عالم، شرور اخروی دغدغه نیست تا آنها مطرح شوند و راهکاری مناسب دریافت کنند. روز قیامت نوعی از شر جلوه می‏کند که تنها در جهان‏بینی قرآن دیده شده است. قرآن می‏فرماید: (يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخَافُونَ يَوْمًا كَانَ شَرُّهُ‏مُسْتَطِيرًا ؛ بندگان نیکو به عهد و نذر خود وفا می‏کنند و از قهر خدا در روزی که شر و سختیش همه اهل محشر را فرا گیرد می‏ترسند).۲ افرادی در دنیا هستند که از شر اخروی هراس دارند؛ لذا در این دنیا دغدغه وجود شرِ اخروی دارند. در جهان‏بینی قرآن وقتی شر اخروی نیز مطرح می‏شود آن را شبهه نمی‏داند، بلکه آن را حقیقتی گریزناپذیر می‏داند و برای رفع و دفع آن راهکار ارائه می‏دهد. در جهان‏بینی قرآن وفای به نذر و ترس از روز قیامت ره‏یافتی برای دفع آن شر مطرح می‏شود. این آیه به روزی اذعان دارد که شر آن گسترده است. از سیاق آیات نخستین سوره دهر معلوم می‏شود که مراد از این روزِ سخت و دشوار، روز قیامت است.

در جهان‏بینی قرآن سختی‏های آن جهان سخت‏تر و شدیدتر از مشقات

1.. آل‏عمران: ۱۸۰.

2.. انسان: ۷.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5268
صفحه از 347
پرینت  ارسال به