نکنند که این بخل به منفعت آنها خواهد بود، بلکه به ضرر آنهاست چه آنکه آن مالی که در آن بخل ورزیدهاند، در روز قیامت زنجیر گردن آنها شود).۱ بخل موجب سرخوشی فرد بخیل میشود، اما اموال ذخیرهشده در این راستا طوق عذاب میشوند. جهانبینی قرآن یک پدیده را چنین میبیند و پدیده را با نتیجه آن تحلیل میکند.
ویژگی خاص دیگری که جهانبینی قرآن در مسئله شر دارد، توجه به شر اخروی است. در جهانبینی مادی به شرور اخروی هیچ توجهی نشده است. گویا در رویکرد مادی به پدیدههای عالم، شرور اخروی دغدغه نیست تا آنها مطرح شوند و راهکاری مناسب دریافت کنند. روز قیامت نوعی از شر جلوه میکند که تنها در جهانبینی قرآن دیده شده است. قرآن میفرماید: (يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخَافُونَ يَوْمًا كَانَ شَرُّهُمُسْتَطِيرًا ؛ بندگان نیکو به عهد و نذر خود وفا میکنند و از قهر خدا در روزی که شر و سختیش همه اهل محشر را فرا گیرد میترسند).۲ افرادی در دنیا هستند که از شر اخروی هراس دارند؛ لذا در این دنیا دغدغه وجود شرِ اخروی دارند. در جهانبینی قرآن وقتی شر اخروی نیز مطرح میشود آن را شبهه نمیداند، بلکه آن را حقیقتی گریزناپذیر میداند و برای رفع و دفع آن راهکار ارائه میدهد. در جهانبینی قرآن وفای به نذر و ترس از روز قیامت رهیافتی برای دفع آن شر مطرح میشود. این آیه به روزی اذعان دارد که شر آن گسترده است. از سیاق آیات نخستین سوره دهر معلوم میشود که مراد از این روزِ سخت و دشوار، روز قیامت است.
در جهانبینی قرآن سختیهای آن جهان سختتر و شدیدتر از مشقات