31
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

قاضی عبدالجبار معتزلی در باب حسن آلام می‏گوید: آلامی که از طرف خداوند به بندگان می‏رسد یا متضمن «عوض» است و یا به سبب مصلحتی بر بندگان وارد می‏شود؛ لذا این درد و رنج، ظلم در حق متألم نخواهد بود.۱ ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت معتقد است آلام ابتدایی که به بنده می‏رسد و هیچ‏گونه استحقاقی به آن آلام ندارد می‏بایست خداوند عوض آنها را به متألم بدهد.۲

برخی متکلمان بحث رنج را متأثر از فلاسفه مطرح می‏کنند؛ لذا خیر را وجود و شر را عدم معنا می‏کنند.۳ توجه به مصادیق برای تبیین شرور در عبارات متکلمان مشهود است. فخر رازی عقیده دارد خیر برای طاعت، منافع دنیوی، رفاه زندگی، صحة بدن، اهل و اولاد و شر برای مضار، قحطی، مرض، مصیبت به کار می‏رود.۴ قاضی عبدالجبار ضرر و قبیح را «شر» می‏داند.۵ او در کتاب المغنی فی ابواب التوحید والعدل خیر را لذت و شر را الم معنا می‏نماید.۶ علامه طباطبائی در تفسیر آیه (إِذَا مَسَّهُ ٱلشَّرُّ جَزُوعًا * وَ إِذَا مَسَّهُ ٱلْخَيْرُ مَنُوعًا)۷ روایتی را از تفسیر قمی نقل می‏کند که در آن، شر را «فقر و فاقه» و خیر را «غنی و سعه» دانسته است.۸

با توجه به مکتوبات متکلمان روشن می‏شود که متکلمان ضمن قبول وجود مشقات و دشواری‏ها در عالم، در صدد تبیین استدلالی آن هستند و معتقدند

1.. قاضی عبدالجبار، المغنی فی ابواب التوحید و العدل، ج۱۳، ص۳۸۹.

2.. ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت، الیاقوت فی علم الکلام، ص۴۹.

3.. حسینی تهرانی، توضیح المراد، ص۲۱.

4.. فخر الدین رازی، القضاء و القدر، ص۱۹۲.

5.. قاضی عبدالجبار، متشابه القرآن، ص۵۰۰.

6.. قاضی عبدالجبار، المغنی فی أبواب التوحید و العدل، ج۵، ص۳۳.

7.. معارج: ۲۰ - ۲۱.

8.. طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۲۰، ص۱۸.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
30

اشاعره است. ازآنجاکه ثنویه قائل به دو خدای خیر و شر و اشاعره منکر حسن و قبح عقلی هستند، پاسخ‏های آنان نیز با توجه به مبانی فکری آنها ارائه شده است.۱ علامه حلی خیر را همان وجود می‏داند و شر را عدم کمال شیء از آن حیثی که مستحق آن باشد معرفی می‏کند. ازآنجاکه در واجب، عدم محال است، خداوند خیر محض است و شر در او راه ندارد.۲ تبیین علامه حلی از شر بی‏تأثیر از تفکر فلسفی نیست. علامه حلی برخلاف اشاعره و معتزله که خیر و شر را با ملاک طبع انسان می‏سنجیدند، آن را با محک واجب‏الوجود تبیین می‏کند. ملاهادی سبزواری معتقد است ثنویه به دلیل وجودی پنداشتن شر، در گمراهی هستند و از این جهت شر را امری عدمی می‏داند.۳

خیر و شر در کلام اشعری به منافع و مضار معنا شده است. فخرالدین رازی می‏نویسد:

۰.إنما المراد بالخیر: المنافع آلتی هی الأموال، والرفاهیة فی العیش، والصحة فی البدن، والأهل والأولاد. والمراد بالشر: المضار التی هی القحط والمرض، والمصیبة. ولهذا سمی الحرب و الفتنة».۴

خیر در این بیان منافعی همچون اموال و رفاه در زندگی تعریف شده است و شر، ضررهای مانند قحطی و مریضی بیان می‏گردد. قاضی عبدالجبار معتقد است که خیر و شر بین اصحاب معتزلی ایشان، همان نفع حسن و شر ضرر قبیح است.۵ سید شریف جرجانی شر را عدم ملائمت با طبع ذکر می‏کند.۶

1.. حلی، کشف المراد، ص۱۲۴.

2.. همان، ص۳۰۰.

3.. سبزواری، شرح منظومه، ج۳، ص۵۲۸.

4.. فخرالدین رازی، المطالب العالیه فی العلم الالهی، ج۹، ص۲۲۰.

5.. قاضی عبدالجبار، المغنی فی ابواب التوحید و العدل، ج۵، ص۳۳.

6.. میر سید شریف، التعریفات، ص۵۵.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3030
صفحه از 347
پرینت  ارسال به