که در جهانبینی قرآن درباره موضوعات مختلف هماهنگی و انسجام وجود دارد. از این رهگذر انسجام و پیوستگی موجود در متن قرآن درباره شر، نشان از انسجام در مفهومسازی آیات الهی در این زمینه دارد. این مفهومسازی ریشه در جهانبینی قرآن در مقوله شر دارد.
این پژوهش همت گذاشت تا جهانبینی قرآن درباره شر را کشف نماید، و این مهم را از طریق تحلیل واژگان منسجم و پیوسته در متن دنبال کند. در این شیوه که به معناشناسی میدانهای معنایی شهرت یافته است، با تشکیل میدانهای معنایی از طریق واژگان همنشین، جانشین و مقابل و تحلیل ارتباط موجود بین این واژگان تلاش گردید تا هویت شر، روشن گردد. از این رهگذر پرهیز از پیشفرضهای فلسفی، کلامی و دیگر علوم برای فهم متن، از دستآوردهای کم نظیر و حتی بی نظیر این پژوهش است.
جهانبینی قرآن در مسئله شر
دو جهانبینی درباره سرشت خیر و شر و وجود دارد: یکی مادی و دیگری توحیدی و الهی که جهانبینی قرآن، توحیدی و الهی است. در جهانبینی قرآن هویت شرِ حقیقی روشن میشود، درحالیکه با جهانبینی مادی، شر پنداری، شری حقیقی به شمار میآید. جهانبینی الهی در مسئله شر دارای ویژگیهای خاصی است که این ویژگیها در جهانبینی مادی مورد توجه قرار نمیگیرد. مفهومسازی این ویژگیها در آیات قرآن سبب میشود تا جهانبینی قرآن درباره هویت شر، ممتاز باشد و شر حقیقی از شر پنداری تفکیک گردد.
شر در جهانبینی قرآن به عنوان مسئلهای چالشانگیز در حوزه مطالعات دینی مطرح نمیشود. قرآن هیچگاه به دنبال رفع یا دفع شبهه شرور نیست؛ زیرا شر در آیات الهی به نحوی مفهومسازی میشود که شبههای از شرور ایجاد