گاهی هم در مقام بیان توحید افعالی میفرماید تنها خداوند روزیدهنده است: (وَ إِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا ٱنفَضُّوا إِلَيْهَا وَ تَرَكُوكَ قَائِمًا قُلْ مَا عِندَ ٱللَّهِ خَيْرٌ مِّنَ ٱللَّهْوِ وَ مِنَ ٱلتِّجَارَةِ وَ ٱللَّهُ خَيْرُ ٱلرَّازِقِينَ؛ و چون تجارت یا لهوی ببینند به سوی آن پراکنده شوند و تو را ایستاده رها میکنند، بگو: آنچه در نزد خداست از لهو و از تجارت بهتر است، و خداوند بهترین روزیدهندگان است).۱
از مجموع آنچه ذکر شد این مطلب آشکار میگردد که اولاً مراد از رزق، حوزه گستردهای از عطایا را دربرمیگیرد و ثانیاً بهترین رزقدهنده خدای سبحان است و حتی میتوان ادعا کرد که تمام رزقها به خدای سبحان بازمیگردند.
خداوند در سه آیه از آیات قرآن کریم با وصف «خَیرُ الْحاکمِینَ» توصیف میگردد:
۱. (وَإِن كَانَ طَائِفَةٌ مِّنكُمْ ءَامَنُوا بَالَّذِى أُرْسِلْتُ بِهِ وَطَائِفَةٌ لَّمْ يُؤْمِنُوا فَاصْبِرُوا حَتَّىٰ يَحْكُمَ ٱللَّهُ بَيْنَنَا وَهُوَ خَيْرُ ٱلْحَاكِمِين؛ و اگر گروهی از شما به آنچه من بدان ارسال شدهام ایمان آوردند و گروهی ایمان نیاوردند، پس صبر کنید (به مبارزه برنخیزید) تا خداوند میان ما داوری کند و او بهترین داوران است).۲
۲. (وَ ٱتَّبِعْ مَا يُوحَىٰ إِلَيْكَ وَ ٱصْبِرْ حَتَّىٰ يَحْكُمَ ٱللَّهُ وَ هُوَ خَيْرُ ٱلْحَاكِمِينَ؛ و از آنچه بر تو وحی میشود پیروی کن، و شکیبا باش (و استقامت نما)، تا خداوند فرمان (پیروزی) را صادر کند و او بهترین حاکمان است).۳ شیخ طوسی خیرالحاکمین را اینگونه تفسیر میکند که بین حاکمان درجه وجود دارد و برخی بر برخی دیگر فضیلت و برتری دارند, لذا آیه شریفه میفرماید: من در