فرزندان آدم، در وقت هر نماز و در هر مسجدی آرایش و زینتتان را برگیرید، و بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید، که او اسرافکنندگان را دوست ندارد).۱ خلاصه آیاتی که در آنها از انسان تعبیر به «بنیآدم» شده، به نحوی با صفات مدح و ذم او در ارتباطاند و او را با صفاتی یا بدون صفاتی آراسته میداند.
اما آیاتی که در آنها از واژه «الناس» استفاده شده معمولاً به انسان به عنوان لا بشرط توجه دارند. به عبارتی هیچگونه التفاتی به صفات مدح یا ذم انسان نمیشود: (وَلا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُم؛ و کالاهای مردم را کم ندهید و در روی زمین مفسدانه حرکت نکنید).۲ همچنین است آیه (أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَکم؛ آیا مردم را به نیکی فرمان میدهید و خود آن را فراموش میکنید).۳ البته آیاتی که در مذمت انسان صحبت میکنند و در آنها از واژه «الناس» استفاده شده کم نیستند؛ آیاتی که بیشتر مردم را بیایمان معرفی میکنند: (وَلکنَّ أَکثَرَ النَّاسِ لا یؤْمِنُونَ).۴ حتی در موردی واژه «الناس» را در کنار چهارپایان و دوآب میآورد: (وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ کذلِک إِنَّما یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء؛ و از مردم و جنبندگان و چهارپایان نیز انواع متعدد و رنگهای مختلف وجود دارد. چنین است، جز این نیست که از میان بندگان خدا تنها دانشمندان از او میترسند).۵ این آیه مردم را به دو گونه ترسان از خداوند و بی باک در برابر او معرفی مینماید و کسانی را که در مقابل خداوند بیباکی نشان میدهند با واژه «الناس» ذکر نموده و آنها را کنار دوآب و انعام قرار میدهد. معدود آیاتی از قرآن هستند که در آنها مدحی از انسان شده و برایش از واژه «الناس»