183
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

فرزندان آدم، در وقت هر نماز و در هر مسجدی آرایش و زینتتان را برگیرید، و بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید، که او اسراف‏کنندگان را دوست ندارد).۱ خلاصه آیاتی که در آنها از انسان تعبیر به «بنی‏آدم» شده، به نحوی با صفات مدح و ذم او در ارتباط‏اند و او را با صفاتی یا بدون صفاتی آراسته می‏داند.

اما آیاتی که در آنها از واژه «الناس» استفاده شده معمولاً به انسان به عنوان لا بشرط توجه دارند. به عبارتی هیچ‏گونه التفاتی به صفات مدح یا ذم انسان نمی‏شود: (وَلا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُم؛ و کالاهای مردم را کم ندهید و در روی زمین مفسدانه حرکت نکنید).۲ همچنین است آیه (أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَکم؛ آیا مردم را به نیکی فرمان می‏دهید و خود آن را فراموش می‏کنید).۳ البته آیاتی که در مذمت انسان صحبت می‏کنند و در آنها از واژه «الناس» استفاده شده کم نیستند؛ آیاتی که بیشتر مردم را بی‏ایمان معرفی می‏کنند: (وَلکنَّ أَکثَرَ النَّاسِ لا یؤْمِنُونَ).۴ حتی در موردی واژه «الناس» را در کنار چهارپایان و دوآب می‏آورد: (وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ کذلِک إِنَّما یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء؛ و از مردم و جنبندگان و چهارپایان نیز انواع متعدد و رنگ‏های مختلف وجود دارد. چنین است، جز این نیست که از میان بندگان خدا تنها دانشمندان از او می‏ترسند).۵ این آیه مردم را به دو گونه ترسان از خداوند و بی باک در برابر او معرفی می‏نماید و کسانی را که در مقابل خداوند بی‏باکی نشان می‏دهند با واژه «الناس» ذکر نموده و آنها را کنار دوآب و انعام قرار می‏دهد. معدود آیاتی از قرآن هستند که در آنها مدحی از انسان شده و برایش از واژه «الناس»

1.. اعراف: ۳۱.

2.. اعراف: ۸۵.

3.. بقره: ۴۴.

4.. غافر: ۵۹.

5.. فاطر: ۲۸.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
182

اما آیاتی که در آنها از واژه «بنی‏آدم» استفاده شده در صدد بیان مدح و کرامتی برای انسان است: (وَلَقَدْ کرَّمْنا بَنی آدَمَ وَحَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیباتِ وَفَضَّلْناهُمْ عَلی کثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلا؛ و حقّا که ما فرزندان آدم را کرامت و شرافت بخشیدیم، و آنها را در خشکی و دریا سوار کردیم و آنها را از انواع پاکیزه‏ها روزی گردانیدیم، و آنها را بر بسیاری از آفریده‏های خود برتری کامل دادیم).۱ برخی از این دسته آیات نیز در صدد بیان رفتاری نیکو از انسان هستند: (وَاِدݩݐݨْ اَحݦݐݨَݡذَݡ رَبُّكَ مِنݨْ بَنٖیٓ ءاٰدَمَ مِنݨْ ظُهݧُورݫِݣݣهݫݫݫِمْ ذُرِّیَّٮݧݧݨݑَهݧُمْ وَاَشݨْهݧَݡدݧَݡهُمݨْ عَلٰٓى اَںݧݩݐݨْڡݧݐُسِهِمْ اَلݧݩَسْتُ بِرݦَبِّكُمْ قاٰلُوا بَلٰى؛ و آنگاه که پروردگار تو از بنی آدم، از صلبشان اولادشان را برگرفت و آنها را بر خودشان گواه گرفت که آیا من پروردگار شما نیستم گفتند بلی).۲ ‏حتی برخی آیات که در آنها واژه «بنی آدم» آمده و در آنها بیان صفت مدح نگردیده، توصیه به خیر و خوبی می‏شوند: (یاٰ بَنٖیٓ ءاٰدَمَ قَدْ اَنْزَلْناٰ عَلَیْكُمْ لݫِٮݫݫݓاٰسًا یݧݩُواٰݣݣرݪٖݣݣی سَوْءاٰتِكُمْ وَرݭٖىݫݬݔسݩݩݒًا وَلݠݬݫِٮݫݫݓاٰسُ التَّٯݑݨݧْوݧݨٰى ذٰلِكَ خَیݩݩرٌ؛ ای فرزندان آدم، به یقین بر شما لباسی که عورت‏های شما را بپوشاند و لباسی که زیب و زیور شما باشد، نازل کردیم و البته لباس تقوی بهتر است).۳ و در برخی از آنها پرهیز از کار بد شده است (یا بَنی آدَمَ لا یفْتِنَنَّکمُ الشَّیطانُ؛ ای فرزندان آدم، مبادا شیطان شما را بفریبد).۴ (یا بَنی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیطانَ؛ ای فرزندان آدم، آیا به شما سفارش نکردم که شیطان را نپرستید).۵ و یا در آن آیات هم توصیه به خوبی شده و هم پرهیز از کار زشت می‏گردد: (یا بَنی آدَمَ خُذُوا زینَتَکمْ عِنْدَ کلِّ مَسْجِدٍ وَکلُوا وَاشْرَبُوا وَلا تُسْرِفُوا؛ ای

1.. اسرا: ۷۰.

2.. اعراف: ۱۷۲.

3.. اعراف: ۲۶.

4.. اعراف: ۲۷.

5.. یس: ۶۰.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3116
صفحه از 347
پرینت  ارسال به