19
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

درباره سوزاندن دسته جمعی انسان‏ها می‏نویسد: «خدایی که در حین سوزاندن انسان‏ها سکوت می‏کند و چهره خویش را پنهان می‏نماید، شایسته اعتقاد ورزیدن نیست».۱

ملحدین وجود شرور را دست‏مایه انتقادی خویش علیه اعتقادات دینی قرار داده‏اند. جان مکی (۱۹۸۱ - ۱۹۱۷) تحلیل مسئله شر را دلیلی بر فقدان تکیه‏گاه عقلانی بر باورهای دینی می‏داند. او معتقد است فرد دیندار هم اعتقاد به قدرت مطلقه خداوند دارد و هم شرور عالم طبیعت را می‏پذیرد. مکی بین دو گزاره «وجود خداوند قادر» و گزاره «وجود شرور در عالم» ناسازگاری قائل است و در تضاد این دو گزاره، صدق یکی را علت کذب دیگری تلقی می‏کند. به عبارتی بین گزاره «وجود شرور در عالم» و گزاره «وجود خداوند قادر» تضاد برقرار کرده، وقتی وجود شرور در عالم تصور شد، کذب گزاره دیگر یعنی "عدم وجود خداوند قادر" را نتیجه می‏گیرد.۲

در میان اندیشمندان مسلمان نیز هستند افرادی که شرور را معمای نظام طبیعت می‏دانند. اقبال لاهوری در کتاب احیای فکر دینی در اسلام چنین می‏نویسد: «چگونه ممکن است میان نیکی و قدرت مطلقه خدا با حجم عظیم بدی‏هایی که در آفریده‏های او وجود دارد سازگاری برقرار نمود؟ این مسئله دردناک، معمایی در خداپرستی شده است».۳

به‏رغم آنچه بیان شد، کم نیستند متفکرانی که در شبهه شرور به راه‏حل‏های خوبی دست یافته‏اند. شهید مطهری در این باره می‏گوید: «فلاسفه شرق و

1.. پترسون و دیگران، عقل و اعتقاد دینی، ص۱۷۶.

2.. پترسون و دیگران، عقل و اعتقاد دینی، ص۱۷۸ - ۱۷۹.

3.. اقبال لاهوری، احیای فکر دینی در اسلام، ص۵۸.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
18

آلام استحقاقی، به آن دسته از رنج‏ها گفته می‏شود که فرد رنجور به نحوی خود دلیل پیدایش آن رنج بوده و خویش موجب پیدایش دشواری در زندگی خود می‏گردد. این در حالی است که منشأ آلام ابتدایی، خود فرد رنج‏دیده نیست بلکه خالق حکیم بنا بر مصالحی انسان را درگیر مشقاتی ساخته، او را در کوره حوادث آب‏دیده می‏نماید.

ازآنجاکه منشأ آلام استحقاقی فرد رنج‏دیده است، این دسته از آلام حوزه الهیات را میدان تاخت و تاز شبهات قرار نمی‏دهد و انگیزه‏ای برای پاسخ‏گویی به علت وجودی آنها یافت نمی‏شود، فردی که با دست خویش به چشم خویشتن آسیب می‏زند، البته باید عمری نابینایی را تحمل کند و نباید کسی جز خویش را ملامت نماید؛ اما خسارات برجای‏مانده از سیل و طوفان، زلزله و سونامی، حتی برخی از امراض و فقرها که فرد مشقت‏دیده دلیل پیدایش آنها نیست، مدام ذهن حقیقت‏جو و خداپرست انسان‏ها را درگیر انواع شبهات می‏کند و اندیشمندان دینی را به یافتن راه‏حلی مناسب وامی‏دارد.

برخی اندیشمندان غربی در مواجهه با شبهه شرور، موضعی منفعلانه اتخاذ کرده‏اند. از طرفی شرور عالم نگاه آنان را به خود معطوف داشته و از سوی دیگر وجود خدای قادر عالم سبحان را نادیده نمی‏انگارند. لذا برخی از ایشان قدرت خداوند را محدود دانسته، قدرت مطلقه برای خدای عالمیان قائل نیستند.۱

برخی دیگر، اعتقادات دینی را به دلیل وجود شرور در عالم کنار گذاشته‏اند. گویا نتوانسته‏اند بین دشواری‏های موجود در عالم و وجود خداوند قادر، عالم و خیرخواه هماهنگی و توازن لازم را برقرار سازند. یوجین بورویس۲ (- ۱۹۲۴)

1.. هیک، فلسفه دین، ترجمه بهزاد سالکی، ص۸۵.

2.. Eugene Borowitz

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3103
صفحه از 347
پرینت  ارسال به