از شر در روز قیامت ظهور و بروز میکند.
سختیهای اخروی بسی سختتر و شدیدتر از مشقات دنیوی ظهور و برور دارند. قرآن در بیان کیفیت ادراک و احساس دشواریهای دنیوی از واژه مس استفاده میکند: (وَلݠَىݧݘِنݨْ اَذݧَقݨْناٰهُ نݧَݡعݧݧݧݨْمآٰءَ بݨَعݧْدَ ضَرݦݩݩّݢݢآٰءَ مݨَݡسݩَّٮݩݑݨْهُ؛ و اگر پس از بیماری که به وی رسیده، شفا و عافیتی به او بچشانیم)؛۱ (وَلݠَىݧݘِنݨْ اَذݧَقݨْناٰهُ رَحْمݧَةً مِںݦݩݩݐّاٰ مِنݨْ بَعݧݩْدِ ضَرݦݩݩّݢݢآٰءَ مݨَݡسݩَّٮݩݑݨْهُ؛ اگر رحمتی از خود به او بچشانیم مخصوصاً بعد از بلایی که به او رسیده باشد).۲ اما وقتی برای نحوه درک دشواریهای اخروی صحبت میکند، از مشتقات واژه ذق بهره میجوید: (یݦَوݨْمݩݩَ یُسݧْحَبُونَ ڡݨݐݭِی الںݦݩݩݐݨّاٰرِ عَلٰى وُحݫݓݩُوهݫِهݫِمݦݨݨْ ذُوقݧُوا مَسݩَّ سَقَرَ؛ آن روزی که در میان آتش به رو کشیده شوند، بچشید درد محسوس دوزخ را).۳ حتی برخی معتقدند «الذوق» تناول کردن چیزی با دهان است تا طعم آن بهتر ادراک و احساس گردد.۴
قرآن شرور را معضلی اعتقادی نمیداند تا برایش راهکار فکری ارائه دهد؛ اما آن را یک دشواری میداند و برای رهایی از آن خویش را مأمنی مطمئن برای پناه بشر معرفی میکند. قرآن در دو سوره ناس و فلق این پناهگاه امن را معرفی میکند: (قُلْ اَعݧݧݧُوذُ بِرَݦبِّ الںݩݩݦݐݨّاٰسِ... مِنݨْ شَرݦِّ الْوَسْواٰسِ الݠْخَںݩݩݐّاٰسِ؛ بگو پناه میبرم به پروردگار مردم... از شر وسوسهگر نهانی).۵ (قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلْفَلَقِ * مِن شَرِّ مَا خَلَقَ؛ بگو پناه میبرم به پروردگار صبحدم از شر هر چه که او خلق کرده و دارای شر است).۶ در سوره ناس شر اختیاری را بیان میکند و در سوره فلق، به طور عام هر شری را. باید توجه کرد که این حل مسئله شر نیست؛ چون شر در