119
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

ساخت).۱ شر در آیه ۱۱ همان‏گونه که برخی از مفسران نیز اذعان نموده‏اند،۲ مفعول‏به واقع شده است.

در آیه ۷ (کانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیراً) صفت برای «یوما»، که همان روز قیامت باشد، واقع شده۳ و در آیه ۱۰ (عَبُوساً قَمْطَرِیراً) صفت برای «یوما» قرار گرفته است.۴ در آیه ۱۱ اول آیه با فاء نتیجه جمله شروع می‏شود؛ یعنی خداوند ابرار را در نتیجه ترسشان از آن روز، از شر آن روز مصون می‏دارد.

چنان‏که برخی مفسران نیز اذعان کرده‏اند، سختی روز قیامت به عنوان شر در این آیات مطرح می‏گردد۵ و از طرف دیگر این آیات سه صفت از اوصاف آن شر را بیان می‏دارد؛ آن شر مستطیر بوده، روزی عبوس خواهد بود و همچنین آن روز «قمطریر» است. به عبارتی مستطیر، عبوس و قمطریر به عنوان اوصاف آن شر ذکر شده‏اند. البته برخی مفسران ذکر نموده‏اند که عبوس و قمطریر در واقع صفت دوزخیان است که به آن روز نسبت داده می‏شود؛۶ ولی چنین تأویلی دلیل می‏خواهد و بر این تفسیر، دلیل معناشناسی وجود ندارد.

این‎گونه است که ابرار از شر آن روز در هراس‏اند. وقتی دامنه شر فراگیر شود، به نحوی که در همه جا منتشر گردد، انسان عاقل و دوراندیش همواره از چنین روزی در هراس خواهد بود.

شر روز قیامت چنان تأثیری بر قلب‏ها می‏نهد که آثار آن در صورت‏ها جلوه

1.. انسان: ۱۱.

2.. درویش محیی‏الدین، اعراب القرآن و بیانه، ج۱۰، ص۳۱۷؛ دعاس، اعراب القرآن الکریم، ج۳، ص۴۰۷.

3.. دعاس ، اعراب القرآن الکریم، ج۳، ص۴۰۷.

4.. همان.

5.. طبرسی، مجمع البیان، ج۴، ص۴۱۱.

6.. همان، ص۴۱۲.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
118

بر خود عمل دلالت دارد؛ یعنی خود عمل را می‏بیند. گویا تکرار لفظ «یعْمَل» در آیه دوم نیز به همین دلیل بوده، درحالی‏که می‏توانست با حرف عطف بیان کند و دیگر «یعْمَل» را تکرار نکند. ازآنجاکه عمل خیر با عمل شر متفاوت است، برای عمل خیر یک «یعْمَل» آورده و برای عمل شر «یعْمَل» دیگری تکرار می‏شود. لذا آنچه دیده می‏شود، نفس عمل خواهد بود. البته این منافاتی با آن مطلب که جزای اعمال نیز دیده و داده می‏شوند، ندارد. بحث جزای اعمال می‏تواند در موقف‏های دیگری از روز قیامت باشد که این آیات در صدد بیان آنها نیستند.

معناشناسی شر در همنشینی با خوف و وفای به نذر

آیات نخستین سوره دهر ضمن بیان اوصاف ابرار، سخن از سختی روز قیامت به میان می‏آورد و یکی از خصوصیات ابرار را ترس از شر روز قیامت بیان می‏دارد: (یوفُونَ بِالنَّذْرِ وَیخافُونَ یوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیراً؛ آنها به نذر خود وفا می‏کنند، و از روزی که شر و عذاب آن بسی گسترده است می‏ترسند).۱ چند آیه بعد دوباره از قول ابرار می‏فرماید: (إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا یوْماً عَبُوساً قَمْطَرِیراً؛ حقا که ما از پروردگارمان در روزی که گرفته و به شدت سخت و هولناک (و چهره‏ها در آن عبوس) است می‏ترسیم).۲ این آیه به جای آوردن واژه «شر» برای روز قیامت از دو وصف از اوصاف آن روز استفاده نموده است و در آیه بعد وعده خداوند را درباره نگهداری ابرار از شر روز قیامت سخن به میان می‏آورد و بیان می‏دارد: (فَوَقَاهُمُ ٱللَّهُ شَرَّ ذَٰلِكَ ٱلْيَوْمِ وَ لَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا؛ پس خداوند آنان را از شر آن روز نگه داشته، و آنان را با خوشی و شادابی و شادمانی روبه‏رو خواهد

1.. انسان: ۷.

2.. انسان: ۱۰.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5239
صفحه از 347
پرینت  ارسال به