ساخت).۱ شر در آیه ۱۱ همانگونه که برخی از مفسران نیز اذعان نمودهاند،۲ مفعولبه واقع شده است.
در آیه ۷ (کانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیراً) صفت برای «یوما»، که همان روز قیامت باشد، واقع شده۳ و در آیه ۱۰ (عَبُوساً قَمْطَرِیراً) صفت برای «یوما» قرار گرفته است.۴ در آیه ۱۱ اول آیه با فاء نتیجه جمله شروع میشود؛ یعنی خداوند ابرار را در نتیجه ترسشان از آن روز، از شر آن روز مصون میدارد.
چنانکه برخی مفسران نیز اذعان کردهاند، سختی روز قیامت به عنوان شر در این آیات مطرح میگردد۵ و از طرف دیگر این آیات سه صفت از اوصاف آن شر را بیان میدارد؛ آن شر مستطیر بوده، روزی عبوس خواهد بود و همچنین آن روز «قمطریر» است. به عبارتی مستطیر، عبوس و قمطریر به عنوان اوصاف آن شر ذکر شدهاند. البته برخی مفسران ذکر نمودهاند که عبوس و قمطریر در واقع صفت دوزخیان است که به آن روز نسبت داده میشود؛۶ ولی چنین تأویلی دلیل میخواهد و بر این تفسیر، دلیل معناشناسی وجود ندارد.
اینگونه است که ابرار از شر آن روز در هراساند. وقتی دامنه شر فراگیر شود، به نحوی که در همه جا منتشر گردد، انسان عاقل و دوراندیش همواره از چنین روزی در هراس خواهد بود.
شر روز قیامت چنان تأثیری بر قلبها مینهد که آثار آن در صورتها جلوه