89
میدان‌های معنایی در کاربست قرآنی

جهان‌بینی جاهلی در شبه جزیرهٔ عربستان که شالوده آن کفر بود به جهان‌بینی الهی که بر توحید تکیه داشت، تغییر یافت. جهان‌بینی اسلامی و جهان‌بینی جاهلی کاملاً متفاوت بودند، اگرچه زبان واحدی حاکی از هر دو جهان‌بینی است. نکته مهم در این است که با نزول نخستین آیات وحی، کانون جهان‌بینی توحیدی متولد شد، ولی این جهان‌بینی با تمام میدان‌ها و حوزه‌های معنایی یک‌جا و دفعتاً تعریف نشد، بلکه ۲۳ سال طول کشید تا مؤلفه‌های گوناگون آن در کنار یک‌دیگر شکل بگیرند و جهان‌بینی جدید بر الفاظ کهن استوار شود. این بدان معناست که اگرچه قرآن به زبان عربی نازل شده است، ولی جهان‌بینی جدیدی آفرید و به هیچ وجه بازتاب عقل عرب جاهلی نیست.۱

در مهندسیِ معکوس و معناشناسی قرآنی با استفاده از حوزه‌های معنایی، واژه‌های کلیدی، معنای پایه و نسبی، دستگاه معنایی بازسازی می‌شود. در این فرایند سه پرسش اساسی پیشِ روی معناشناس است:

۱. تحلیل به دست آمده تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟

۲. فهم پیشینیان تا چه اندازه در معناشناسی دخیل است؟

۳. روایات چه جایگاهی در معناشناسیِ قرآن دارند؟

واقع‌نمایی بر پایه تدریج بر کشف

یکی از نقاط قوت این روش در بیان رابطه متن و واقع است. این روش رابطه‌ای دوسویه و مستقیم میان متن و معنا برقرار می‌کند و با اتکا به دیدگاه سوسور در نشانه‌شناسی، دلالت را مبتنی بر دال و مدلول و دو طرفه می‌داند.۲

1.. ناصف مصطفی، نظریة المعنی فی النقد العربی، ص۱۸۳.

2.. قائمی‌نیا، بیولوژی نص، ص۴۹؛ سجودی، نشانه‌‌‌‌شناسی کاربردی، ص۱۳.


میدان‌های معنایی در کاربست قرآنی
88

ارتباطات دستگاه زبانی بیان می‌کند و میان واژه مورد نظر با واژه‌های دیگر نسبت‌های جدید برقرار می‌کند. بدین ترتیب زبان از طریق کاربردهای زبانی، معنای جدید تولید می‌کند، هرچند از همان واژه‌های رایج بهره می‌برد. کفر، جهل و کتاب، نمونه قرآنی این فراینداند. «کفر» در ادبیات جاهلی به معنای ناسپاسی بوده و همواره در مقابل شکر قرار داشته است. قرآن در یک فرآیند، تغییر معناییِ تدریجیِ این واژه را در مقابل ایمان قرار داد. در هیچ جای قرآن بیان نشده که ما معنای کفر را تغییر داده‌ایم، بلکه با تغییر ارتباطات و نسبت‌ها، «کفر» خود به خود معنای جدیدی پیدا کرد.۱

مهندسی معکوس در بازسازی جهان‌بینی قرآنی

معناشناسی میدانی عبارت است از مطالعه تحلیلی در واژه‌های کلیدی زبان برای شناخت جهان‌بینی قومی. به عبارت دیگر، اگر معناشناسی، علمی است که در ماهیت و ساخت جهان‌بینی در یک دوره تاریخی خاص، به‌صورت روش‌مند تحقیق می‌کند، معناشناسیِ میدان‌های معنایی، به‌روشنی و آشکارا همان تحلیل روش‌شناختیِ مفاهیم و تصورات فرهنگی عمده فراهم آمده از یک ملت را نشان می‌دهد که از طریق مطالعه واژه‌ها و کلمات کلیدیِ زبانِ آن ملت صورت می‌گیرد.۲

جهان‌بینی از طریق متن آشکار می‌شود و با مهندسیِ معکوس، کشف آن امکان دارد. در این فرایند می‌توان با استفاده از نسبت‌های نهفته در زبان، معانی نهفته در جهان‌بینی را شناخت.

1.. ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن، ص۱۹.

2.. نک: همان، ص۴.

  • نام منبع :
    میدان‌های معنایی در کاربست قرآنی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6173
صفحه از 296
پرینت  ارسال به