میدان معنایی چنین اندیشهای درخور مطالعه معناشناختی است.
قومی با فرهنگِ برگرفته از وحی
برخی از فرهنگها ادعا میکنند که دستگاه مفهومی خود را از یک منبع بدون خطا دریافت کردهاند، از اینرو، فرهنگِ خود را فرهنگِ کامل و برتر میدانند. از دیدگاه نظریه معناشناسی میدانهای معنایی چنین ادعایی قابل ارزیابی است و میتوان با بهرهگیری از این روش به اعتبارسنجی چنین مدعیاتی پرداخت.
اگر متنی به باور معناشناسِ متخذِ از وحی و متن آسمانی باشد چنین متنی از نظر ارزشگذاری معناشناختی بالاترین ارزش را در مطالعه میدانهای معنایی خواهد داشت؛ زیرا اولاً، حاکی از یک دستگاه معنایی کامل با انسجام درونی است و ثانیاً، نسبت به متون دیگر خطای کمتری دارد و چه بسا در متنی نظیر قرآن بیخطا باشد. ثالثاً، کشف دستگاه معنایی چنین متونی برای تأثیرگذاری در دستگاه معنایی متون دیگر ارزش فراوانی دارد.
با نگاه معناشناختی به قرآن کریم، افزون بر جنبه قدسی، آن را متنی با ویژگیهای معناشناختی کامل میدانیم؛ یعنی قرآن را دارای دستگاه معنایی پیشرفته، کامل، بیخطا و تأثیرگذار بر تمام فرهنگهای بشری مییابیم که از بالاترین ارزش در مطالعات معناشناختی برخوردار است. با مطالعات معناشناختی نیز، برتری قرآن بر دیگر متون ادعایی وحیانی اثبات میشود.
ویژگیهای اندیشه
دستگاه معنا
اندیشه، دستگاه معناست. مراد از دستگاه معنایی، این است که اندیشه ویژگیهای