در برخی آیات، حکمت و کتاب به انسان - پیامبران و غیر پیامبران - تعلیم داده میشود. آنجا که حکمت به غیر پیامبران تعلیم داده میشود - با واژه تعلیم و ایتاء - مصادیق و افراد نیز مشخص میشود. آل ابراهیم در آیه ۵۴ سوره نساء، لقمان در آیه ۱۲ سوره لقمان، مؤمنان در آیه ۱۶۴ سوره آلعمران، همسران پیامبر در آیه ۳۴ سوره احزاب از مصادیق حکمتآموزان هستند، ولی یادگیریِ حکمت اختصاص به مصادیق مذکور ندارد؛ زیرا بر اساس آیاتی چون آیه ۱۵۱ و ۲۶۹ سوره بقره، آیهٔ ۱۶۴ سورهٔ آلعمران و آیهٔ ۲ سوره جمعه، هدف ارسال رُسُل تعلیم کتاب و حکمت به تمامی کسانی بوده است که هدایت پیامبران را میپذیرند.
بر اساس این آیات، انتقال حکمت به انسان دو گونه است: الف) اعطایی و ب) به شکل بیان.
مواد آموزش از غیر انبیاء در آیه (تُعَلِّمُونَ الْکِتَابَ)۱، کتاب آسمانی معرفی شده است. در آیه ۷۱ سورهٔ طه و آیهٔ ۴۹ سوره شعراء، سِحر۲ مواد یادگیری است. مواد تعلیمی، در جایی که آموختن از انبیاء مطرح است، با تنوع بیشتری مطرح شدهاند. برای مثال، در برخی آیات بهصورت کلی و مبهم پرداخته شده و گویا نظر اصلی آیه به مواد آموزش نیست و از اینرو، مواد آموزش در این آیات تا اندازهای مبهماند. در آیه (قَالَ لَهُ مُوسىَ هَلْ أَتَّبِعُکَ عَلىَ أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا)۳ آموختههای حضرت خضر - بهصورت مطلق - مورد نظر است. در آیه ۱۵۱ سوره بقره، آنچه را که انسانها نمیدانند، و در همین آیه «کتاب» و در آیه ۱۲۹ سورهٔ بقره، آیه ۱۶۴ سوره آل عمران و آیه ۲ سوره جمعه، «کتاب و حکمت» بهعنوان مواد مطرح شدهاند.