فرشته، معلّم انسان است. البته، این رابطه تنها در مورد پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله و وحی قرآن مطرح شده است که نشان میدهد که وحی بهعنوان راه و روشی برای تعلیم در قرآن بهکار رفته است، اما در حوزه تعلیم فرشتگان به انسان، تنها فرشته وحی آمده و از فرشتگان دیگر سخنی نیست، ولی قرآن با الفاظ دیگری به آگاهیبخشی فرشتگان به انسان اشاره میکند. برای نمونه، در مورد حضرت مریم علیها السلام فرشتگان به او مطالبی یاد دادهاند، ولی با واژهٔ «تعلیم» نیامده است، بلکه با لفظ «قالت» آمده است.۱ در موارد دیگر برخی اخبار غیبی به پیامبران از طریق فرشتگان انتقال یافتهاند که در میدانهای معنایی وحی، ندا، قول و بشارت قابل بررسیاند.
قرآن کریم در داستان هاروت و ماروت، این رابطه را در مورد تمام انسانها بیان میکند و تعلیم فرشتگان را مختص به انبیاء نمیداند. (وَمَا یُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ)۲ فرشتگان را در آموزش سحر، معلّم انسان معرفی میکند. رابطه تعلیمی فرشتگان - با ماده تعلیم - تنها با انسان مطرح شده است. این فرشتگان مأموران نزول وحی نیز نبودهاند؛ بنابراین، تعلیم فرشتگان به انسانها مورد تأیید قرآن است.
بنابر، آیه (وَمَا عَلَّمْتُم مِّنَ الجْوَارِحِ مُکلَّبِینَ تُعَلِّمُونهَنَّ ممَّا عَلَّمَکُمُ اللّه)۳، انسان بهعنوان معلّم، اموری را به سگ یاد میدهد. انسان در قرآن، با ماده تعلیم، تنها معلّم انسان و حیوانات است و به فرشتگان و اجنّه چیزی یاد نمیدهد. این ارتباط یعنی آموزش انسان به فرشتگان، در قالبهای دیگری مطرح شده است. برای مثال، در آیه (قَالَ یَادَمُ أَنبِئْهُم بِأَسمَائهِمْ فَلَمَّا أَنبَأَهُم بِأَسمَائهِمْ)۴ ابتدا قابلیّت تعلیمپذیری فرشتگان را از زبان خود آنها بیان میکند و تمام دانستههای آنها را