227
میدان‌های معنایی در کاربست قرآنی

در این روش، معناشناس تلاش می‌کند تا معنا را از درون متن کشف کند. معناشناسی در این روش از سطح واژه۱ و گزاره۲ فراتر رفته و تمامِ متن را معیار و موضوعِ معناشناسی قرار می‌دهد. پژوهش حاضر تنها بر روش همزمانی استوار است. کاربرد این روش بر نسبت‌های معنایی همنشینی، جانشینی و تقابل تکیه دارد. این پژوهش بر نسبت همنشینی تکیه دارد و از نسبت جانشینی در حد کشف توسعه معنایی استفاده می‌کند.

نسبت یا ارتباط همنشینی (syntagmatic relation)، بیان‌گر رابطه الفاظی است که در یک زنجیره کلامی در کنار یک‌دیگر قرار گرفته‌اند.۳ این نسبت، همان معناشناسی در سطح جمله است که واژه در ارتباط با واژه‌های همنشین سنجیده می‌شود و بنابراین، ارتباط، زوایایی از معنای واژه کشف می‌شود. این همنشینی ممکن است به‌صورت وصف، تمییز، اسناد فاعل و... باشد.

نسبت جانشینی (paradigmatic relation)، رابطه و نسبت جایگزینی میان زنجیره الفاظِ کلامی با الفاظی است که می‌توانند جایگزین این الفاظ شوند.۴ علم و عقل بارزترین نمونه جانشینی در حوزه معناییِ علم و معرفت‌اند. نسبت جانشینی از اساسی‌ترین نسبت‌های معنایی است که در روش همزمانی به آن تکیه می‌شود.۵

عاملیت خداوند در فرایند تعلیم بر اساس روش همزمانی

مشتقات «علم» در قرآن به‌صورت اسمی و فعلی به‌کار رفته‌اند. شکل رباعی واژه

1.. نک: صفوی، درآمدی بر معناشناسی، ص‌۹۷-۱۲۱.

2.. نک: همان، ص۱۳۱-۱۵۹.

3.. کرمانی، معناشناسی عقل در قرآن، ص۷.

4.. همان.

5.. ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن، ص‌۲۹۶.


میدان‌های معنایی در کاربست قرآنی
226

۳. از میان تعلیم دهندگان و تعلیم‌گیرندگان کانون توجه قرآن کدام است؟

۴. شیوه‌هایی که در تعلیم مورد تأیید قرآن است کدامند؟

۵. مواد آموزش در هر یک تعلیم‌گیرندگان کدامند؟

در این پژوهش قرآن متن مراجعه و روش معناشناسی حوزه‌ای، شیوه فهم متن است. مقصود از معناشناسی (semantic)، مطالعه علمی معناست۱ و به معناشناسی فلسفی، منطقی، زبانی، تقسیم می‌شود.۲ معناشناسی زبانی دانش مطالعه انتقال معنا از طریق زبان است.۳ در این دانش، معنا درون نظامِ زبان بررسی می‌شود.۴ معنا‌شناسیِ دستگاه معنایی (Welatanschangsleher) یا معناشناسیِ حوزه‌ای (semantic fields)، یکی از روش‌های مطالعه معناست. در این روش دو رویکردِ معناشناسی در زمانی یا تاریخی (diachronic semantic) و معناشناسی همزمانی (synchronic semantic) وجود دارد.

در معناشناسی تاریخی، زمان در فهم معنا دخیل است و بر اساس تطور معنا در طول زمان، معنا بررسی می‌شود و تطورات تاریخی معنا، جایگاه واژه را در دستگاه معنایی معین می‌کند.۵

در معناشناسی همزمانی، عنصر زمان حذف شده و تغییر واژه‌ها در طول زمان لحاظ نمی‌شود، بلکه متن بدون دخالت زمان، مورد مطالعه قرار می‌گیرد؛۶ به این بیان که معناشناس در فهمِ متن، از روند تدوین متن در بستر زمان تأثیر نمی‌پذیرد.

1.. صفوی، درآمدی بر معناشناسی، ص۲۷.

2.. قائمی‌نیا، بیولوژی نص، ص‌۷۸-۷۹؛ صفوی، درآمدی بر معناشناسی، ص‌۲۸.

3.. صفوی، درآمدی بر معناشناسی، ص۳۴.

4.. قائمی‌نیا، بیولوژی نص، ص۵۲۹.

5.. ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن، ص‌۳۹-۴۳؛ صفوی، درآمدی بر معناشناسی، ص‌۱۹۱-۱۹۶؛ قائمی‌نیا، بیولوژی نص، ص‌۵۳۰-۵۳۱.

6.. ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن، ص۳۹-۴۳؛ صفوی، درآمدی بر معناشناسی، ص۱۹۶-۱۹۷؛ قائمی‌نیا، بیولوژی نص، ص۵۳۰-۵۳۱.

  • نام منبع :
    میدان‌های معنایی در کاربست قرآنی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6881
صفحه از 296
پرینت  ارسال به