۳. از میان تعلیم دهندگان و تعلیمگیرندگان کانون توجه قرآن کدام است؟
۴. شیوههایی که در تعلیم مورد تأیید قرآن است کدامند؟
۵. مواد آموزش در هر یک تعلیمگیرندگان کدامند؟
در این پژوهش قرآن متن مراجعه و روش معناشناسی حوزهای، شیوه فهم متن است. مقصود از معناشناسی (semantic)، مطالعه علمی معناست۱ و به معناشناسی فلسفی، منطقی، زبانی، تقسیم میشود.۲ معناشناسی زبانی دانش مطالعه انتقال معنا از طریق زبان است.۳ در این دانش، معنا درون نظامِ زبان بررسی میشود.۴ معناشناسیِ دستگاه معنایی (Welatanschangsleher) یا معناشناسیِ حوزهای (semantic fields)، یکی از روشهای مطالعه معناست. در این روش دو رویکردِ معناشناسی در زمانی یا تاریخی (diachronic semantic) و معناشناسی همزمانی (synchronic semantic) وجود دارد.
در معناشناسی تاریخی، زمان در فهم معنا دخیل است و بر اساس تطور معنا در طول زمان، معنا بررسی میشود و تطورات تاریخی معنا، جایگاه واژه را در دستگاه معنایی معین میکند.۵
در معناشناسی همزمانی، عنصر زمان حذف شده و تغییر واژهها در طول زمان لحاظ نمیشود، بلکه متن بدون دخالت زمان، مورد مطالعه قرار میگیرد؛۶ به این بیان که معناشناس در فهمِ متن، از روند تدوین متن در بستر زمان تأثیر نمیپذیرد.
1.. صفوی، درآمدی بر معناشناسی، ص۲۷.
2.. قائمینیا، بیولوژی نص، ص۷۸-۷۹؛ صفوی، درآمدی بر معناشناسی، ص۲۸.
3.. صفوی، درآمدی بر معناشناسی، ص۳۴.
4.. قائمینیا، بیولوژی نص، ص۵۲۹.
5.. ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن، ص۳۹-۴۳؛ صفوی، درآمدی بر معناشناسی، ص۱۹۱-۱۹۶؛ قائمینیا، بیولوژی نص، ص۵۳۰-۵۳۱.
6.. ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن، ص۳۹-۴۳؛ صفوی، درآمدی بر معناشناسی، ص۱۹۶-۱۹۷؛ قائمینیا، بیولوژی نص، ص۵۳۰-۵۳۱.