یا شاید بتوان گفت بینش جاهلی در کنار گرایش کفر آلود، قلب را مستعد صفت «حمیة» میکند.

شکل شماره ۵: رابطه حمیة و جهل
مطابق این آیه ایجاد خشم و نخوت جاهلی در قلب، نمیتواند در پیدایش کفر دخیل باشد؛ زیرا در این آیه جعلِ حمیة در قلب به کافران نسبت داده شده و کفر را در ایجاد حمیة مؤثر دانسته است. هرچند ممکن است خشم و نخوت جاهلی سبب تشدید کفر باشد، ولی آیه در این جهت بیانی ندارد.
جمعبندی
جهل دارای دو بُعد است. در یک بُعد با حوزه علم و معرفت تقابل دارد؛ یعنی در این بُعد جهل در تقابل با حوزه معرفت معنادار میشود، بُعد دیگر جهل جنبه عملی پیدا میکند و فرد یا جامعه را به بر اموری ناپسند برمیانگیزد.
در تناظر با حوزه علم و معرفت، جهل پدیدهای شبیه معرفت است که در قرآن کاربردهای متنوعی دارد که تحلیل معناشناختی، چهار سطح معناییِ «نبود هرگونه آگاهی، شبه علم، نبود خردورزی، شبه تعقل» برای آن قائل است.
سطح اول و دوم، در تقابل جهل با علم کرد بیشتر دارد، این تقابل دوگونه است؛ یک بار جهل به معنای نبود آگاهی است و بار دیگر به معنای وجود نوعی آگاهی