نیز نمود و بروز پیدا میکند، پس جهل میتواند در احساسات و حالات قلبی دخالت کند.
حاصل اینکه: جهل در سه سطح معنایی کاربرد دارد: در سطح اول مقابل علم، در سطح دوم مقابل عقل و در سطح سوم، بهعنوان امری مستقل بهکار رفته است. در سطح سوم گاهی معنای شبهِ معرفتی - شبه تعقل - دارد و در مواردی این امر روشن نیست. باورسازی، رفتارسازی، دعوت به کفر، عمل ناشایست، تأثیر در امیال و احوال قلب از آثاری است که در همنشینهای غیرمعرفتی جهل مشاهده میشود.
تحلیل معناشناختی جهل از طریق همنشینهای معرفتی
حسبان، ظن و قلب از همنشینهای معرفتی جهل هستند. در آیه (لِلْفُقَراءِ الَّذینَ أُحْصِرُوا فی سَبیلِ اللَّهِ لا یَسْتَطیعُونَ ضَرْباً فِی الْأَرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ)۱، جهل با حسبان همنشین است. همنشینی نشان از تغایر معنایی دارد.
جانشینیِ مشتقات حسب با شعور و علم در آیات (وَبَدَا لَهُم مِّنَ اللَّهِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَحْتَسِبُونَ)۲، (فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُوا)۳ از یک طرف، با آیات (کَذَّبَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَأَتَئهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَیْثُ لَا یَشْعُرُونَ)۴ و (وَأَتَاهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَیْثُ لاَ یَشْعُرُونَ)۵ و (أَوْ یَأْتِیَهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَیْثُ لَا یَشْعُرُونَ)۶ و