199
میدان‌های معنایی در کاربست قرآنی

درآمدی بر معناشناسی جهل در قرآن

هادی صادقی۱ و شعبان نصرتی۲

مقدمه

این پژوهش، با روشِ معناشناسی همزمانی، معنای جهل در قرآن را تحلیل می‌کند. به این معنا که با نگاه به ارتباطات و نسبت‌های معنایی میان جهل و مفاهیم مرتبط با آن، جهل را معناشناسی می‌کند. مراد از معناشناسی در این بحث، لغت‌پژوهی نیست، بلکه هدف، مشخص کردن مؤلفه‌های معناییِ موجود در واژه است. از این‌رو، بیش از پرداختن به لغت، حوزه‌ها و میدان‌های معنایی مورد توجه خواهند بود.

بیشتر قرآن‌پژوهان، در کشف معنا، به تک‌گزاره‌ها بسنده کرده‌ و واژه را در سطح آیه تفسیر کرده‌اند یا تنها برخی نسبت‌ها را دیده۳ و بیشتر به معنای لغوی تکیه کرده‌اند، از این‌رو، از دیدگاه لغویان تأثیر پذیرفته‌اند؛ یعنی مفسران کل متن را،

1.عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث

2.هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث

3.. برای نمونه، می‌توان گفت در تفسیر المیزان تا حدودی از دو نسبت سیاقی و جانشینی استفاده شده است. کتاب‌هایی که با عنوان‌های الوجوه و النظائر نوشته شده همین ویژگی را دارند، البته در این بستر هم اساس کار بر معنای لغوی است.


میدان‌های معنایی در کاربست قرآنی
198

۱۸. مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: سازمان چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۴۱۶ق.

۱۹. ملا صدرا، شرح اصول کافی، تصحیح: محمد خواجویی، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران: ۱۳۸۳ش.

۲۰. نصرتی، شعبان، «معناشناسی علم در قرآن با تأکید بر حوزه‌های معنایی»، پایان‌نامه مقطع کارشناسی، دانشگاه قرآن و حدیث قم، ۱۳۹۰ش.

  • نام منبع :
    میدان‌های معنایی در کاربست قرآنی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6321
صفحه از 296
پرینت  ارسال به