197
میدان‌های معنایی در کاربست قرآنی

۷. ______ ، عقلانیت ایمان، قم: کتاب طه، ۱۳۸۶ش.

۸. صفوی، کورش، درآمدی بر معناشناسی، تهران: سوره مهر، ۱۳۸۷ش، چاپ سوم.

۹. طباطبایی، سیدمحمدحسین، المیزان‏ فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوى همدانى، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏، ۱۳۷۴ش، چاپ پنجم.

۱۰. طبرسی، فضل بن حسن، جوامع الجامع، تهران: انتشارات دانشگاه تهران: ۱۳۷۷ش.

۱۱. ______ ، مجمع البیان فى تفسیر القرآن‏، تهران: انتشارات ناصر خسرو، ۱۳۷۲ش، چاپ سوم.

۱۲. طیاری، جعفر، « تأثیر گناه در معرفت از منظر آیات و روایات»، پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد مؤسسه دارالحدیث قم، ۱۳۹۰ش.

۱۳. فراهیدی، ابو عبد الرحمن الخلیل بن احمد الفراهیدی، کتاب العین، تحقیق: مهدی المخزومی و ابراهیم السامرائی، بیروت: مؤسسة ‌دار الهجره، ۱۴۰۹ق.

۱۴. فیومی، المصباح المنیر، قم: ‌دار الهجره، ۱۴۰۴ق.

۱۵. قائمی‌نیا، علیرضا، بیولوژی نص، تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۳۸۹ش.

۱۶. کرمانی، سعید، «معناشناسی عقل در قرآن با تأکید بر حوزه‌های معنایی»، پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق علیه السلامدانشکده الهیات و معارف اسلامی و  ارشاد،۱۳۸۴ش.

۱۷. محمد حسینی همدانی، درخشان پرتوی از اصول کافی، قم: چاپخانه علمیه، ۱۳۶۳ش.


میدان‌های معنایی در کاربست قرآنی
196

تفکر وسیله‌ای برای ورود به حوزه ایمان و یا تقویت آن است؛ از این‌رو، قرآن موضوع تفکر را بسیار گسترده مطرح می‌کند و چون اکثر مردم با امور عادی و طبیعی سر و کار دارند، از مردم دعوت می‌کند در امور عادی که دور از دسترس نیست تفکر کنند. تأکید قرآن در فرایند تفکر بیش از آن‌که بر تولید دانش جدید باشد، بر استفاده از بستر‌های علمی برای ورود به حوزه ایمان است. به دیگر سخن، علمِ به دست آمده از فرایند تفکر، وسیله‌ای برای ایمان‌آوری یا ایمان‌افزایی است. از آنجا که در قرآن کریم هیچ تکذیبی پس از تفکر ذکر نشده و از سوی دیگر، تفکر همواره جنبه مثبت دارد، می‌توان گفت نتیجه عملی تفکر، ایمان به خداوند یا صفات اوست.

کتاب‌نامه

۱. ابن فارس، ابو الحسن احمد بن فارس بن زکریا، معجم مقابیس اللغه، تحقیق: عبد السلام محمد هارون، بیروت: مکتبه الاعلام الاسلامی، ۱۴۰۴ق.

۲. ابن منظور، لسان العرب، قم، نشر ادب الحوزه، ۱۴۰۵ق.

۳. ابوهلال عسکری، الفروق اللغویه، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ۱۴۱۲ق.

۴. ایزوتسو توشیهیکو، خدا و انسان در قرآن، ترجمه احمد آرام، تهران: مؤسسه تحقیقات فرهنگی و زبان‌شناختی، ۱۳۶۱ش.

۵. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تهران: مکتبة المرتضویه، ۱۳۶۲ش.

۶. صادقی، هادی، در آمدی بر کلام جدید، قم: کتاب طه و نشر معارف، ۱۳۸۶ش، چاپ سوم.

  • نام منبع :
    میدان‌های معنایی در کاربست قرآنی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6270
صفحه از 296
پرینت  ارسال به