191
میدان‌های معنایی در کاربست قرآنی

کرد. واقعیت این است که پای‌بندی به قوانین جانشینی، تقارب معنایی این دو حوزه را می‌رساند، ولی قرینه‌های دیگری وجود دارد که میان این دو حوزه تمایز ایجاد می‌کند.۱

آیه نشانه‌ای برای رسیدن به هدف خاص است.۲ ایزوتسو، نشانه بودن آیه را با روش معناشناسی خود اثبات کرده است۳ و نیز قرینه‌های لغوی و سخن لغت‌دانان نیز مؤید آن است.۴

در فهم این ارتباط، واژه آیه و مصادیق آن دخیل است. ارتباط آیه با هر دو حوزه ثابت است. آیه به‌عنوان واسطه‌ای برای رسیدن به ایمان یا علم است.۵ به دیگر بیان آیات الهی وسیله و نشانه‌ای هستند که انسان به وسیله آنها به هدایت، شکر، یقین، تقوا، علم، تفکر، عقل ورزی، تفقه، تذکر می‌رسد و ممکن است به خاطر جحد، اِعراض، استکبار، جدال، عناد.... از علم و ایمان محروم شود. البته، رابطه آیه با واژه‌های ذکر شده در یک سطح نیست، بلکه رابطه طولی دارند که ایزوتسو این رابطه را در جدولی نمایش داده است.۶ بنا بر این جدول، آیه نخست علامت و نشانه برای حوزه علم است و ابزار آن - قلب، فؤاد و لب - است و سپس در حوزه ایمان نقش‌آفرینی می‌کند.

1.. صادقی، عقلانیت ایمان، ۲۶۵-۳۰۵؛ صادقی، در آمدی بر کلام جدید، ص‌۳۵.

2.. کرمانی، پایان‌نامۀ معناشناسی عقل در قرآن با تأکید بر حوزه‌های معنایی، ص۲۸.

3.. ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن، ص‌۱۶۸-۱۷۷.

4.. فراهیدی، العین، ج۸، ص۴۴۱؛ راغب، مفردات القرآن، ج۱، ص‌۱۰۱؛ ابن منظور، لسان العرب، ج۳، ص۶۳.

5.. در این دو مورد به جای حوزۀ علم و حوزۀ ایمان از علم و ایمان استفاده کرده‌ایم. خاطرنشان می‌شود که مقصود از حوزۀ ایمان و علم کل این حوزها نیست، بلکه لایه‌ای از آن است. چون در حوزۀ ایمان و علم واژه‌های کلیدی بسیاری هستند و تنها بخشی از این واژه‌ها با آیه ارتباط دارند.

6.. ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن، ص‌۱۷۴.


میدان‌های معنایی در کاربست قرآنی
190

بنا بر این فرض، هر دو حوزه بر هم اثر می‌گذارند. با تفکر ایمان تقویت می‌شود و ایمان به پویایی تفکر کمک می‌کند.

تحلیل جانشینی تفکر با واژه‌های حوزه علم ما را با سه واقعیت روبه‌رو می‌کند:

۱. واژه‌های حوزه علم تنها با فکر مثبت جانشین است و فکر منفی - تفکیر - با هیچ یک از آنها جانشینی ندارد؛ بنابراین، قرآن دو دستگاه تفکری ترسیم می‌کند که یکی از آنها را علم می‌داند و دیگری را علم نمی‌داند. قرآن، نظام فکری بدیل علم را با تعابیری چون «فکّر و جَهّل» معرفی کرده است. جهل، دستگاه معرفت‌نمایی است که در مسیر کفر و الحاد حرکت می‌کند.

۲. تنوع معنایی و گستره قلمرو علم بسیار وسیع‌تر از گستره معنایی تفکر است؛ زیرا علم از نظر فاعلی خدا، انسان، حیوان و کل موجودات را در بر می‌گیرد، ولی تفکر تنها در مورد انسان صادق است. از نظر صَرفی، نسبت‌های نحوی، جانشینی، تقابلیِ علم، طیف وسیعی را در بر می‌گیرد که تفکر تنها یکی از گونه‌های آن به شمار می‌رود. بنابر این تفکر در معرفت‌‌شناسی قرآنی، تنها بخشی از آن را پوشش می‌دهد و بخش دیگر را قرآن با واژه‌های دیگر تبیین می‌کند.۱

۳. هدف اصلی قرآن از تفکر و واژه‌های همسان، رسیدن به حوزه ایمان است. از این‌رو، قرآن تأثیرات این دو حوزه را نیز مدّ نظر دارد.

تحلیل معناشناختی تفکر از ارتباط حوزه علم با حوزه ایمان

جانشینی فکر، علم و عقل و واژه‌های همسان با حوزه ایمان، نشان از ارتباط معنایی حوزه معنایی ایمان و علم دارد. آیا بنا بر این نسبت معنایی، میدان معنایی ایمان هم در میدان معنایی معرفت داخل می‌شود یا باید ارتباط را به‌گونه‌ای دیگر بیان

1.. کرمانی، پایان‌نامۀ معناشناسی عقل در قرآن با تأکید بر حوزه‌های معنایی؛ نصرتی، پایان‌نامۀ معناشناسی علم در قرآن با تأکید بر حوزه‌های معنایی.

  • نام منبع :
    میدان‌های معنایی در کاربست قرآنی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6240
صفحه از 296
پرینت  ارسال به