سیاق قرار گرفته است و این نشان از جانشینی یفقهون با یؤمنون دارد.
همین امر در آیه (وَهَذَا صرِاطُ رَبِّکَ مُسْتَقِیمًا قَدْ فَصَّلْنَا الاَیَاتِ لِقَوْمٍ یَذَّکَّرُونَ)۱ در مورد یذّکّرون مطرح است.
یَسمعون نیز در چند آیه جانشین یؤمنون آمده است. آیه (هُوَ الَّذِى جَعَلَ لَکُمُ الَّیْلَ لِتَسْکُنُواْ فِیهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا إِنَّ فىِ ذَلِکَ لاَیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَسْمَعُونَ)۲ و نیز سورهٔ روم، آیه ۲۳ در این مورد است.
این جانشینی از دو جهت مهم است. نخست اینکه رابطه میان ایمان و معرفت را با چند واژه معرفتی بیان میکند و دیگر اینکه نشاندهنده تقارب معنایی واژههای معرفتیِ بهکار رفته است؛ به این بیان که میتوان از همین جانشینی برای تقارب معنایی علم، عقل، تفقه، تفکر، تذکر و سمع استفاده کرد. به دیگر سخن، با این ارتباط به آسانی میتوان گفت که تمام این واژههای معرفتی شاخصهای مشترک دارند و آن ارتباط با ایمان است. البته، رابطه ایمان ممکن است در هر کدام متفاوت با نوع دیگر باشد.
افزون بر یُؤمنون، یَتّقون در آیه (إِنَّ فی اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَالنَّهارِ وَما خَلَقَ اللَّهُ فِی السَّماواتِ وَالْأَرْضِ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَّقُونَ)۳ و یُوقنون در آیه (وَفی خَلْقِکُمْ وَما یَبُثُّ مِنْ دابَّةٍ آیاتٌ لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ)۴ با واژههای بالا جانشیناند.
فعلهای «تَهْتَدُونَ»، «تَشْکُرُونَ»، «تُوقِنُون» جانشینهای دیگر واژهها هستند. این جانشینی با تعبیر (کَذلِکَ یُبَیِّنُ