بهعنوان زیرمجموعه و زیرنظام، نظام بزرگتری میسازند. ایزوتسو کانون مفهومیِ این حوزههای معنایی را «واژه کانونی» مینامد که بر حسب آن زیر نظام خاصی از کلیدواژهها از بقیه متمایز میشوند.۱
به رغم اجتهاد اجتنابناپذیر در نامگذاری کلیدواژههای خاص بهعنوان مرکز واژهها، این طرح کلی بهمثابه ابزار برای کشف جهانبینی که واژههای قرآن آشکار میسازد، مفید خواهد بود. نظام ایزوتسو را میتوان به سادگی تصویرسازی کرد. او برای نشان دادنِ ارتباط میانِ حوزههای معنایی از نمودارها بسیار بهره میگیرد. نمودار او برای توضیح حوزه بسیار مهم ایمان در شکل زیر نشان داده شده است.

نمودار شماره ۳: حوزه معنایی ایمان
واژه کانونی ایمان، حوزه معنایی را تثبیت کرده، حدود معنای گسترده آن را بدون چندان اختلافی مشخص میکند. واژههای کلیدیِ فراهم آمده اطراف آن - بهصورت دو قطب ایجابی یا سلبی - به جنبه خاصی از پدیده کانونی اشاره میکنند.